Holmen, F. J., Haakonsen, S. & Næss, K-A. B. (2023): Spørsmålstyper og responser – en studie av bildebokdialoger mellom barnehagelærer og flerspråklige barn

I: Norsk tidsskrift for logopedi.

Illustrasjonsfoto av tidsskriftet

Forfattere

Frida Johanne Holmen, Susanne Haakonsen & Kari-Anne B. Næss

Sammendrag

Flerspråklige barnehagebarn kan ha behov for intensiv stimulering av andrespråket i en kortere eller lengre periode. Bildebokdialog benyttes ofte som et språkstimulerende tiltak med flerspråklige barnehagebarn, men det finnes behov for mer kunnskap om hvordan barna kan involveres på en hensiktsmessig måte.

Her presenteres resultatene fra en pilot-studie i The Second Language Learner Plus Project (SL+). Gjennom videoobservasjon av bildebokdialoger på norsk, med og uten skript, undersøkes barnehagelæreres spørsmåls-typer og flerspråklige barns responser. 3464 turer fra bildebokdialogene ble transkribert, og 489 av disse kodet i tråd med Bredesen og Næss (2023).

Det kodede datamaterialet ble fremstilt i frekvenser. Resultatene viste at det ble stilt flere spørsmål med enn uten skript, men mengden spørsmål av hver type fulgte samme mønster uavhengig av betingelse; både med og uten skript stilte barnehagelærerne flest halvåpne, deretter lukkede, etterfulgt av færrest åpne spørsmål.

Barna kunne svare adekvat på alle tre typer av spørsmål under begge betingelsene. Prosentvis hadde barna flest adekvate responser etter halvåpne spørsmål i form av ja/nei-type svar. Barnehagelærere spiller dermed en viktig rolle i å utvide barnas responser med flere ord, samt å tilpasse spørsmålene til barnas responser i bildebokdialogene.

Publisert 7. des. 2023 10:27 - Sist endret 7. des. 2023 10:41