Sigstad, H.M.H. & Tornås, I.L. (2023). Inkluderende praksiser knyttet til elever med lærevansker – Et foreldreperspektiv

I: Buli-Holmberg, J. & Nilsen, S. (red.). Inkluderende praksiser i skolen – intensjoner og sentrale aktører. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 6. s. 167-192.

bilde av boka

Forfattere av kapittel 6

Hanne Marie Høybråten Sigstad og Inger Line Tornås

Sammendrag av kapitlet

Foreldreperspektivet på inkluderende praksiser dreier seg her om foreldre til barn med lærevansker og deres erfaringer med skolens faglige innsats på dette området. I foreldrenes møte med skolen blir deres erfaringer og forventninger drøftet i lys av en teoretisk forståelsesramme der aksept, dialog og partnerskap er essensielle elementer. Temaet blir eksemplifisert og diskutert ved hjelp av en kvalitativ intervjustudie blant seks foreldre til elever med lærevansker.

En tematisk analyse ga følgende fire nøkkeltemaer:

  1. Inkludering – å få delta i fellesskapet vs. å ta individuelle hensyn
  2. Et skole–hjem-samarbeid preget av gjensidig dialog som forutsetning for inkludering
  3. Organisatorisk og pedagogisk differensiering – en forutsetning for faglig inkludering 
  4. Et godt læringsmiljø og ressurser – en betingelse for faglig inkludering.

Faglige krav til opplæring og utbytte kan synes å utfordre skolens inkluderende praksiser på en særlig måte og slik sett indikere i hvilken grad skolen lykkes med inkludering for øvrig.

 

 

Publisert 31. mai 2023 12:38 - Sist endret 31. mai 2023 13:36