Sven Nilsen (red) 2017: Inkludering og mangfold- sett i et spesialpedagogisk perspektiv

Boken "Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv" med Sven Nilsen som redaktør, er skrevet av medlemmene i forskergruppen Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Boka er utgitt av Universitetsforlaget.

Forside tidsskrift

Forlagets omtale av boken

Elevene skal kunne delta aktivt i det sosiale og faglig-kulturelle felleskapet i skolen, der det legges til rette for læring og utvikling ut fra den enkeltes forutsetninger. I denne boka står dette samspillet mellom mangfold og fellesskap i fokus, både når det gjelder intensjoner og praksis.

Fra et spesialpedagogisk perspektiv gir boka innsikt i utfordringer som både politikere, skoleledere og praktikere står overfor i skolens møte med elever med svært varierende bakgrunn og forutsetninger. Problemstillingene belyses på et overordnet og prinsipielt nivå, men det vises også mer konkret hva som kreves for ulike grupper, og hva som utfordrer ambisjonene om mangfold og inkludering i skolen.

Målgruppa for boka er studenter i spesialpedagogikk, pedagogikk og lærerutdanning. Boka er aktuell for lærere, skoleledere og ansatte i PPT, og den har relevans for forskere og fagfolk som arbeider med problemstillinger knyttet til skole og utdanning.

Sven Nilsen (red.) er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Øvrige bidragsytere er Jorun Buli-Holmberg, Monica Dalen, Liv Duesund, Veerle Garrels, Liv M. Lassen, Liv Heidi Mjelve, Ivar Morken, Geir Nyborg, Anne-Lise Rygvold, Hanne Marie Høybråten Sigstad, Kjell Skogen og Steinar Theie. Alle er medlemmer i forskergruppen «Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv».

Kapittel og forfattere

  • Å møte mangfold og utvikle fellesskap - Sven Nilsen
  • «Kom som du er, og bli som oss?» - Sven Nilsen
  • Minoriteter, mangfold og inkludering - Ivar Morken
  • Lærerrollen og inkludering - Jorun Buli-Holmberg
  • Elev–lærer-samtaler som læringsarenaer - Steinar Theie
  • Inkludering ved å fokusere på elevers resiliens og "well-being" - Liv M. Lassen
  • Fellesskap og klasser med uro - Liv Duesund
  • Innagerende atferdsvansker og inkludering - Geir Nyborg og Liv Heidi Mjelve
  • Vennskap på like fot – inkludering av elever med utviklingshemning - Hanne Marie Høybråten Sigstad
  • Barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen - Veerle Garrels
  • Utenlandsadopterte – en del av mangfoldet i barnehage - Monica Dalen, Anne-Lise Rygvold og Steinar Theie
  • De evnerike barna – en inkluderingsutfordring - Kjell Skogen

 

Publisert 19. juni 2017 15:16 - Sist endret 30. mai 2024 09:41