Forfattere:
Veerle Garrels & Marianne Halvorsen
Om artikkelen:
Autismespekterforstyrrelser (ASF) kjennetegnes av kvalitative avvik i kommunikasjon og gjensidig sosial samhandling, samt stereotyp eller repetitiv atferd. I tillegg har mange personer med ASF vansker med eksekutive funksjoner, spesielt innenfor kognitiv fleksibilitet, evne til planlegging og organisering av atferd. Disse eksekutive funksjonsvanskene gjør at elever med ASF bruker mer kognitiv kapasitet på mange av de samme oppgavene sammenlignet med elever uten ASF. Dette kan på sikt føre til kognitiv overbelastning. Læreren kan imidlertid i stor grad kompensere for elevers eksekutive funksjonsvansker ved hjelp av enkel tilrettelegging i skolehverdagen. Artikkelen skisserer en teoretisk bakgrunn for ASF og eksekutive funksjonsvansker, og viser ved hjelp av eksempler hvordan den pedagogiske tilretteleggingen kan foregå i klassen.