Dysleksi? Matematikkvansker? Utviklingsmessige språkforstyrrelser? Stamming? Utviklingshemming? Språklydvansker? Afasi? Hørselstap? Velkommen til oss for hjelp. Ingen aldersgrense. Kostnadsfritt.
Aktuelle saker
– Posteren bygger på det som skal bli min første vitenskapelige artikkel i forbindelse med doktorgradsarbeidet, og det motiverer å se at forskningen vi gjør er av interesse for fagfeltet, sier Marie Aurora Nordahl ved Institutt for spesialpedagogikk.
Hanne Marie Høybråten Sigstad, professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, mener at personer med utviklingshemming er en lavt prioritert gruppe i samfunnet. – Det er svært nødvendig å forske på denne målgruppen.
— Vi er stolte over at Eric Dearing utnevnes til æresdoktor ved UiO. Han har gitt betydelige bidrag til å forstå rollen familie og oppvekstmiljø spiller for barns læring og utvikling, sier Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk.
– Vi må forstå hvordan unge mennesker reagerer psykologisk og emosjonelt på klimaendringene, sier Francis Vergunst, forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
– Legger vi til rette for at barn i tidlig alder oppnår akademiske, sosiale og emosjonelle ferdigheter samtidig som de opplever trivsel og tilhørighet, vil flere gjennomføre utdanningsløpet, sier forsker.
Institutt for spesialpedagogikk søker engasjerte studenter som ønsker å jobbe som læringsassistenter høsten 2024. Læringsassistentene skal bidra til faglig og sosial oppfølging av studentene og bidra til å sikre et godt læringsutbytte, læringsmiljø og studieprogresjon.
Så mange som halvparten av alle lærere har stemmeproblemer, sier logoped Jorid Løvbakk fra Statped. Mange av dem er ikke bevisste rundt stemmebruken, før de får problemer selv. Logopedistudentene er i praksis nå i fire uker for å lære hvordan de veileder andre til riktig stemmebruk, og får under denne praksisperioden masse trening i å veilede lektorstudentene på ILS.
Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) lyser nå ut inntil 4 stipender på 25.000 kr for innovasjonsprosjekter for studenter. Hvilke gode ideer har du for fremtidens utdanningssektor?
Under Forskningskommunikasjonsdagene i november delte Forskning.no ut fire medlemspriser. Den gjeveste, Årets beste artikkel, fikk Fredrik Solli Wandem for saken «Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser». – I høyeste grad fortjent!
Spesialpedagogikk har lenge vært en essensiell del av skolesystemet i Norge. Nå tar to fremtredende forskere oss med på en reise gjennom fagets utvikling i deres antologi "Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin - En utviklingslinje i tre deler". Vi har tatt en prat med forfatterne for å få et innblikk i antologiens kjerne.
Professor Monica Melby-Lervåg, direktør i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) takker Hulme for at instituttet er så gode på intervensjoner innen språk- og leseforskning.
Innovasjon er mer enn teknologi og patenter. SPARK Samfunnsinnovasjon handler om hvordan kunnskap tas i bruk til samfunnet. Gjennom seks pilotprosjekter er det gjort nybrottsarbeid, og nå er fire nye prosjekter valgt ut.
Dysleksi? Matematikkvansker? Utviklingsmessige språkforstyrrelser? Stamming? Utviklingshemming? Språklydvansker? Velkommen til oss for hjelp. Ingen aldersgrense. Kostnadsfritt.
Dette er et utsagn som barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser dessverre gjerne får høre. Også fra personer som de er glade i, slik som venner, foreldre, søsken, og lærere…