Norsk bidrag i fransk bok om funksjonshemning

Johnsens artikkel er et norsk bidrag sammen med artikler fra flere land i den franske boken "Le handicap au risque des cultures".

Foto: Université Lumière de Lyon

Artikkelens tittel på norsk: I Norge: Rettighet- og kontrolldiskurser i velferdsstaten.

Artikkelsamlingen er initiert og redigert av den franske antropologen Charles Gardou, som er professor ved Institut des Sciences et des Pratiques D'Education et de Formation ved Universitetet i Lumiere, Frankrike. Professor Gardou har gjennom flere år fokusert på rettighetsdiskurs og livsforhold for mennesker med funksjonsnedsettelser. Han er en nær samarbeidspartner med Professor Julia Kristeva, som bla er kjent for sitt "Brev til presidenten om mennesker med funksjonshemning" (2003, til norsk ved Cappelen 2008)

Et samfunn for alle

Artikkelen har fokus på norske forhold og tematiserer og problematiserer etterkrigstidens bestrebelser på å skape et inkluderende samfunn og en inkluderende skole, slik det framkommer i et utvalg av offentlige dokumenter og diskurser. Infiltrert i denne gode tankens innovasjon ligger behovet for å formalisere og å beholde kontroll. Problemstillingens andre del er å avdekke denne siden. Den kulturhistoriske rammen rundt artikkelen er utviklingen av den norske velferdsstat med etterkrigstidens vending fra eugenikk og segregering til målsettinger om felles solidaritet i et samfunn for alle.

En viktig ledetråd i analysen er hvordan medborgerideologi søkes utfoldet i en tid, hvor markedsliberalisme preger samfunnsmessige rammer. Artikkelen spør om utviklingen mot et mer inkluderende samfunn har vært entydig og hvordan moderne styringsprinsipper og kontrollpraksiser innenfor velferdssamfunnet som målstyring og tilsyn påvirker tenkningen om funksjonshemning.

Publisert 16. des. 2010 10:34 - Sist endret 9. mai 2022 10:50