Undervisningsprisen 2010 til Ivar Morken

Mandag 15. november ble det kjent hvem som ble tildelt årets Undervisningspris ved UV. Prisen deles ut etter avstemning blant alle studentene ved fakultetet.

Foto: Shane Colvin, UV

Skarp konkurranse

Ivar Morken fra Institutt for spesialpedagogikk ble valgt i skarp konkurranse med mange dyktige formidlere fra alle fakultetets enheter. Det skyldes ikke bare at han sanket flest stemmer, men like mye de mange grundige og forskjellige begrunnelsene som studentene ga.

Her er et lite utvalg av studentenes begrunnelser:

”Han er alltid godt forberedt og viser engasjement (…) han har en fantastisk evne til å dra de svevende forelesningsemnene ned på jorden.”

”…han er en god foreleser, som legger ut powerpoints med hovedpoengene sine i god tid før forelesning. (…) han har alltid tid til å forklare noe man finner uklart, både etter forelesning og når man treffer på han i kantina.”

”…flink til å relatere undervisningen til oppdatert forskning på området…”

”…legger fram spennende dilemmaer…”

”…vekker interesse fra første sekund…”

”Ingen sovner i Morken sine forelesninger.”

”…han formidler sin kunnskap på et språk vi alle forstår. Heia Morken!”

Retorikk i praksis

I forbindelse med utdelingen av prisen til Ivar hadde prosjektet "Forelesningens kunst" et innslag. "Forelesningens kunst" er ett av UV-fakultetets jubileumsprosjekter i forbindelse med UiO 200 år i 2011.

Forut for pristildelingen var Ivar filmet mens han foreleste på UTVIT 1100 - som en av flere nominerte til prisen. Denne filmen brukte retorikkekspert og 1.amanuensis Jonas Bakken fra forskergruppen "Tekst og retorikk" ved HF, som grunnlag en forelesning om retoriske prinsipper i praksis. Til stor fornøylese for alle i salen fikk vi se hvordan Ivar representerte både ethos, pathos og logos i sin forelesningsform.

Gratulerer, Ivar!

Av Andreas Lund og Malin Solli Johansen