Edvard Befring krever lik behandling av barnevernsbarn

Erstatning som gis personer som opplevde omsorgssvikt og misbruk i barnevernet på 50-tallet er svært varierende, alt etter hvor de bor.

Professor emeritus Edvard Befring. Foto: Shane Colvin, UiO

NRK avdekket forskjeller

Professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, Edvard Befring, er intervjuet i NRK Østlandssendingen i forbindelse med at NRK i høst avdekket at erstatning som gis personer som opplevde omsorgssvikt og misbruk i barnevernet på 50-tallet er svært varierende, alt etter hvor de bor.

– Jeg synes det er veldig trist at en ny urett rammer dem som har vært utsatt for så mye vondt fra før, sier Edvard Befring til NRK.

Ledet utredning

Befring ledet for syv år siden en utredning om overgrep på barnevernsinstitusjonene. Han mener kommunenes ulike oppreisningsbeløp er en ny urett mot barnehjemsbarna.

– Det er knapt noe menneske som har blitt rammet så hardt som dem som har blitt utsatt for overgrep i barneinstitusjoner, sier han.

Befring mener staten eller kommunenes arbeidsgiver-, interesse- og medlemsorganisasjon (KS), må sørge for at tidligere barnehjemsbarn får lik oppreisning.

Les hele saken på NRKs nettsider.

Publisert 20. des. 2011 10:57 - Sist endret 26. mars 2012 08:55