Peder Sather Center åpner med stor konferanse

Etter mange års hardt arbeid er det nye Peder Sather Center ved University of California, Berkeley, en realitet.

University of California, Berkeley. Photo: Shane Colvin, UiO

Åpningen markeres med en stor to dagers konferanse der et av mange høydepunkt er et symposium med tidligere Nobelprisvinnere fra Berkeley. Konferansedeltakerne vil også få anledning til å delta på en rekke workshops med temaer som utdanning, menneskerettigheter, innvandring, nevrovitenskap og adferdsøkonomi.

Forsknings- og utdanningssamarbeid

Peder Sather Center er et forsknings- og utdanningssamarbeid mellom University of California, Berkeley, og åtte norske universiteter og Norges Forskningsråd. Senteret har sitt navn fra Peder Sæther, nordmannen fra Odalen som utvandret til Amerika og ble en av grunnleggerne av UC Berkeley.

Senteret har som hovedmål å fremme forsknings- og utdanningssamarbeid.

Unikt i norsk sammenheng

Professor Liv Duesund (ISP, UiO) har ledet prosjektet sammen med professor Trond Petersen (UCB).

- Det er med stor glede vi nå åpner Peder Sather Center. Dette er et resultat av mange års arbeid og representerer noe nytt og unikt i norsk akademia. sier Duesund.

Hun fremhever at det er mange som har vært del av historien bak etableringen av senteret.

- Ikke minst er alle studenter og stipendiater som har studert ved UC Berkeley en del av denne historien.

Av Camilla Rake
Publisert 5. sep. 2012 08:00 - Sist endret 30. mai 2014 08:45