- Lise går i femte klasse og har hatt vansker med lesing fra første klasse.
- Hennes foreldre er bekymret for at hun har lesevansker. Det er dysleksi i familien.
- Lises lærere oppfatter derimot ikke at hun strever mer enn mange andre elever på skolen, og hun får ingen spesialundervisning.
- Læreren mener at Lises hovedutfordring er at hun har dårlig selvtillit
- Espen går også i femte klasse, på en annen skole. Han mottok spesialundervisning i 1. klasse, men etter at han byttet skole har han ikke fått spesialundervisning.
- Hans foreldre er bekymret for hans lesing. Det er flere med dysleksi i hans familie.
- Espens lærere er imidlertid ikke bekymret for hans lesing, den er ikke dårligere enn mange andre elever på skolen.
- Lærerne oppfatter ham som en elev med atferdsvansker, som ikke jobber nok med sine lekser.
- Teodor går også i femte klasse, på en tredje skole.
- Teodors foreldre er bekymret for at han kan ha dysleksi, som andre i familien har det.
- Den vurdering er ikke hans lærere enig i, de mener at han bare er rastløs og litt sær.
- Teodor mottar ikke spesialundervisning.
Hvorfor forteller vi om Lise, Espen og Teodor?
Lise, Espen og Teodor, som alle egentlig heter noe annet, var deltakere i et forskningsprosjekt, ledet av Bente Hagtvet ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, i samarbeid med STATPED, og finansiert av Forskningsrådet. De inngikk i en gruppe på 40 barn som siden to-årsalderen hadde blitt forsket på. Den språklige utviklingen var nøye kartlagt fra starten. Nå, i femte klasse, skulle de få delta i et opplegg hvor forskerne skulle prøve ut effekten av pedagogiske tiltak. Lises, Espens, og Teodors lærere fikk i oppdrag å gi de et 10-ukers intensivkurs i lesetrening, tilpasset den enkelte. Kurset var utviklet av forskerne, som instruerte lærerne i hvordan de skulle legge opp denne spesialundervisningen.
Hvordan gikk det med Lise, Espen og Teodor?
Kortversjonen kan leses i notatet, skrevet av professor emeritus Jørgen Frost (pdf), som var en av forskerne i studien. Notatet er foranlediget av barneombud Anne Lindboes redegjørelse onsdag 16. november i Aftenposten (ekstern lenke) om mangelfull opplæring for elever med dysleksi. Frost drøfter også begrepet "dysleksivennlige skoler" i notatet.
Les mer om prosjektet som Lise, Espen og Teodor deltok i
Dysleksivennlige skoler, finnes de?
Frost poengterer at kriterier for dysleksivennlige skoler må utover foreldres konkrete erfaringer basere seg på forskningsbasert kunnskap.
– Det er dessuten viktig å vise helt konkret, at tiltak som settes i gang faktisk fungerer på den enkelte eleven, sier Frost.
– Jeg vil si at Lises, Espens og Teodors historier, dessverre ikke er unike, fortsetter Frost. Det sitter alt for mange elever med lese- og skrivevansker rundt om på skoler i Norge, som ikke får den hjelpen de trenger, tilføyer Frost.
– Vårt prosjekt, mener jeg viste hva som skulle til for at en skole kan oppfylle kriterier for en dysleksivennlig skole. Jeg håper at lærere, skoleledere og politikere setter seg inn i denne kunnskapen og sikrer gode utviklingsbetingelser også for disse elevene.
– Mange norske skoler har en jobb å gjøre, men politikerne må sikre at det er ressurser til å gjøre jobben, avslutter Frost.