Eline på utveksling i California

Hvorfor skal du reise på utveksling til Berkeley? Eline Braatens reisebrev fra halvåret i California er full av lovord.

Universitetet

Dersom utreisetrangen ikke allerede var stor, ble den det da jeg fant ut at jeg hadde muligheten til å utveksle et semester til UC Berkeley (UCB)! For de av dere som ikke kjenner til Berkeley, rangeres universitet som ett av verdens beste innenfor sine fagfelt, og stiller i samme klasse som blant annet Yale, Stanford og Harvard.  UCB er det eneste offentlige universitet blant disse.

Det enorme campusområdet er en attraksjon i seg selv, noe som blir understreket av alle turistene som til stadighet dukker opp på universitetets mange lesesaler, kaféer og uteområder.

De flotte fakultetsbyggende er omringet av naturområder, noe som skaper en atmosfære godt egnet for både studier, avslapning og sosialisering.

Som utvekslingsstudent fra Institutt for spesialpedagogikk (ISP) blir man en del av sosiologiavdelingen, samt extension-programmet for norske utvekslingsstudenter iverksatt av Trond Petersen og Liv Duesund fra Institutt for spesialpedagogikk.

Dette semesteret er vi omkring 80 norske studenter fra blant annet Universitetet i Oslo, NTNU og Universitetet i Bergen, og det har aldri vært et problem å finne noen å være sammen med!

Vi fikk også amerikanske ”faddere” første dag, som har arrangert utflukter og studentmiddager, og passet godt på oss og de andre utvekslingsstudentene under hele oppholdet.

Vi har fått bli kjent med folk fra hele verden, og har nå et nettverk som strekker seg hele veien fra USA til Mexico og tilbake til Norge.

Ikke minst har jeg blitt enda bedre kjent med de andre ISP-studentene som også er her, og jeg gleder meg stort til å ta fatt på neste semester sammen med de når vi omsider er tilbake på Universitetet i Oslo.

Fagene

For å oppfylle kravet om 30 studiepoeng skal man ta 15 credits i sosiologi. Det er umulig å ikke finne noe spennende!

Les også: Masterstudenter til Berkeley for å forske på uro i skolen

Selve undervisningen er diskusjonsbasert, og det er lagt opp til en gjennomgående dialog mellom foreleseren og studentene – noe som er svært annerledes fra hva vi er vant til i Norge.

Det er heller ikke én avgjørende eksamen, men flere ulike innleveringer, quizer og ”midterms” som til sammen utgjør den endelige karakteren.

Skippertak er med andre ord utelukket, men man blir til gjengjeld tvunget inn i en aktiv studenthverdag og gode rutiner.

I tillegg til dette har vi som ISP-studenter vår praksisutplassering i offentlige skoler og førskoler her, noe som er både utfordrende og givende. Professor Liv Duesund, leder for studentutvekslingen mellom Det utdanningsvitenskapelige fakultet og Berkeley, har vært en enorm trygghet og faglig inspirasjon både i tiden før og under utvekslingsoppholdet. Vi har også på dette området alltid følt oss godt ivaretatt.

Vi får innsyn i den amerikanske kulturen på en helt annen måte enn noen av de andre utvekslingsstudentene, og tar med oss mange inntrykk og mye verdifull lærdom hjem.

Fritid

Selv om universitetet på mange måter er krevende har vi også fritid! Berkeley by er full av imøtekommende og engasjerte studenter, som mer enn gjerne viser deg rundt eller introduserer deg for de mange ulike studentorganisasjonene. Er du interessert i idrett, erfaren eller ikke, er også de aller fleste idretter representert.

Helgene benyttes til utflukter, og når man snakker om California er mangfold nøkkelordet.

Du finner alt fra vinsmaking i Napa til flotte hikingmuligheter i Yosemite kun en kort kjøretur unna, og for de mindre (men minst like spennende!) utfluktene er San Fransisco rett rundt hjørnet. Denne byen har noe for enhver smak, et enormt kulturtilbud med konserter, filmer, kunstutstillinger m.m. og selv om vi allerede har vært her en stund føler jeg at jeg kun har skrapt i overflaten av hva denne fantastiske byen har å tilby.

I tillegg til dette har vi springbreak, som blant annet kan benyttes til å besøke Hawaii, eller å utforske California enda grundigere. Det er gode muligheter for å leie bil, og Los Angeles, Las Vegas (Nevada) og Santa Barbara er bare noen få av stedene man kan ta en roadtrip til!

Dersom du vurderer et utvekslingssemester kan jeg garantere deg at Berkeley vil overgå dine forventninger på alle områder. Ikke bare er det fantastisk å kunne gå ut døra i shorts og t-skjorte mens du skuer over til Golden Gate Bridge, men du vil også ta med deg mange fine minner og gode erfaringer hjem igjen.

Vi er alle enige om at vi har blitt utfordret og utviklet oss både som studenter og mennesker, og at vi absolutt ville tatt det samme valget om igjen!

Publisert 15. apr. 2016 08:28 - Sist endret 28. juni 2022 15:48