Bredt publikum
Seminaret, som ble holdt på engelsk var åpent for alle, og det var et bredt publikum: Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT), Nasjonalt folkehelseinstitutt, Statped, Oslo Universitetssykehus, NAV, Barnehabiliteringen Ullevål, Bærum kommune, Utdanningsetaten, Institutt for pedagogikk, UiO, Institutt for spesialpedagogikk, UiO, barnehagekontorer, Oslo Voksenopplæring, Oslo kommune og mange skoler og barnehager.
![](/isp/om/aktuelt/aktuelle-saker/2016/300--2-sol-dsc_2556-(2).jpg)
Foreleserne og deres bidrag på dagen var:
Professor Maggie Snowling, St John's College, Storbritania: When does SLI become Dyslexia?
Professor Monica Melby Lervåg, Institutt for spesialpedagogikk, UiO: The cohort study- Knowledge we have gained and lessons we have learned
Stipendiat Hanne Næss Hjetland, Institutt for spesialpedagogikk, UiO: Development of language and reading comprehension ability from 4 years to 4th grade
Postdoktor Jannicke Karlsen, Institutt for spesialpedagogikk, UiO: Development of language and reading comprehension in Norwegian second language learners – a comparison with a cohort of Norwegian monolingual children
Professor Arne Lervåg, Institutt for pedagogikk, UiO: Morphology and the development of reading skills: Sol’s very long longitudinal study – are there anything more to report?
Professor emerita Turid Helland, Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, UiB: “Speak up!” - The Bergen Longitudinal Dyslexia Study
Dosent Rolf Bjarne Fasting, Høgskolen i Oslo og Akershus: Learning to read - learning to write: paths for learning
Professor Bente Eriksen Hagtvet, Institutt for spesialpedagogikk, UiO: From oral to written language in a semi-transparent orthography as evidenced in a sample of children at familial risk of dyslexia
Førsteamanuensis Kari-Anne Bottegaard Næss, Institutt for spesialpedagogikk, UiO: DSL+- an effective vocabulary intervention for children with Down syndrome
Førsteamanuensis Melanie Kirmess, Institutt for spesialpedagogikk, UiO: CILT Research
Førsteamanuensis Janne von Koss Torkildsen, Institutt for spesialpedagogikk, UiO, i samarbeid med Førsteamanuensis Joanne Arciuli, Universitetet i Sydney, Australia, og Professor Ona Bø Wie, Institutt for spesialpedagogikk, UiO: Statistical learning in children with specific language impairment
Professor II Charles Hulme, Institutt for spesialpedagogikk, UiO: Interventions to improve children's reading and language skills
Sammendrag på engelsk av foredragene finner du her.
![](/isp/om/aktuelt/aktuelle-saker/2016/740-1-sol-seminar-dsc_2546.jpg)