Professor Jan Grue fra Institutt for spesialpedagogikk hadde invitert professor Dan Goodley fra Sheffield University, professor Simo Vehmas fra Universitetet i Helsinki, professor Tone Kvernbekk fra Institutt for pedagogikk, UiO og professor Eivind Engebretsen fra Institutt for helse og samfunn, UiO for å problematisere og diskutere kategorisering av funksjonshemminger.
Tema for seminaret var:
- Hvordan diagnostiseres og kategoriseres elever?
- Hvordan skilles det mellom pedagogikk og spesialpedagogikk?
- Hvordan virker medisinske merkelapper sammen med sosiale og politiske krefter.
– Læren om kunnskap, epistemologien, viser oss at kategorisering er nødvendig for mennesker for å skape orden i fenomener og kunnskaper, sa Tone Kvernbekk.
Hun minnet oss samtidig på at kategoriene hele tiden er i endring, og at det er viktig å vite hvorvidt vi skaffer oss et overblikk ved hjelp av kategorisering, eller går i dybden.
Professor Eivind Engebretsen fra Institutt for helse og samfunn, UiO, var med i diskusjonen og poengterte:
– Selv om vi aldri kommer i fra det å kategorisere, så er det viktig å spørre oss selv hva vi skal bruke kategoriseringen til. Kategoriseringen kan være hensiktsmessig i noen sammenhenger, men den kan også være uhensiktsmessig i andre sammenhenger.
![](/isp/om/aktuelt/aktuelle-saker/2017/660-vehmas-2.jpg)
Programmet for seminaret var:
10:00 Kaffe
10:20 Åpning ved professor Jan Grue (Institutt for spesialpedagogikk)
10:30 Professor Dan Goodley: “Disability labels, educational categories and an in-between-al politics"
11:15 Kommentarer ved professor Tone Kvernbekk (Institutt for pedagogikk), fulgt av åpen diskusjon
12:00 Lunsj (kan kjøpes i kafeteriaen i Helga Engs hus)
13:00 Professor Simo Vehmas: “Disability diagnoses, (alternative) facts, and sensible politics"
13:45 Kommentarer ved professor Eivind Engebretsen (Medisinske fakultet, Avdeling for helsefag), fulgt av åpen diskusjon
14:30 Oppsummering og avslutning ved professor Jan Grue
![](/isp/om/aktuelt/aktuelle-saker/2017/660-vehmas-3.jpg)