Institutt for spesialpedagogikk arrangerte et åpent seminar om dysleksi i anledning besøk av Professor Zoccolotti fra Institutt for Psykologi på Universitet i Sapienza, Roma. Hans seminar handlet om hva som er vanskelig for barn med dysleksi og han problematiserte spesifikke vansker versus generelle.
Professor Zoccolotti forklarer at jo lengre ordet er, desto vanskeligere blir det for barn med dysleksi å lese det (Foto: Shane Colvin, UiO).
Karakteristika hos barn med dysleksi
Vanskene er knyttet ortografiske stimuli, og ikke bilder
Vanskene er uavhengig av ordklasser (verb, substantiv, adjektiv osv.)
Antall bokstaver i ordet avgjør vanskegrad (ingen vansker ved ord under 3 bokstaver)
Det er kun visuelle stimuli (ikke auditive) som blir vanskelig
Vanskene er uavhengige av hvor lett eller vanskelig det er å uttale ordet
Vanskene kommer tydeligst fram når barnet leser høyt
Foto: Professor Zoccolotti (Photo: Shane Colvin, UiO)