I dag lanserte Barneombudet fagrapporten: Spesialundervisning - uten mål og mening.
Rapporten avdekker at den spesialpedagogiske tiltakskjeden svikter i alle ledd. Det er et svik mot elevene. Det går ut over deres muligheter for videre utdanningsvalg,fremtidig arbeid og psykiske helse.
Barneombudet avdekket blant annet:
- Mange av elevene som mottar spesialundervisning får ikke et forsvarlig utbytte av opplæringen.
- De har et dårligere psykososialt skolemiljø enn andre elever.
- De blir verken blir hørt eller får medvirke i opplæringen.
- Elevene og foreldrene forteller om lærer som ikke har nødvendig kompetanse, om mange vikarer, og om undervisning utført av voksne uten godkjent utdanning.
Professor Sven Nilsen ved institutt for spesialpedagogikk, UiO kommenterer særlig det siste punktet - se filmen ovenfor.
![](/isp/om/aktuelt/aktuelle-saker/2017/507-barneombudet.jpg)