Rekordmange vil bli spesialpedagoger

Det har aldri vært flere søkere til masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, enn i år.

- Vi er fornøyd med at så mange vil studere spesialpedagogikk. Spesielt gledelig er det med tanke på barneombudets og regjeringens fokus på kompetanse i spesialundervisningen, sier Heidi Mjelve som er faglig studieleder ved Institutt for spesialpedagogikk.

• Det har aldri vært flere søkere til Masterprogrammet i spesialpedagogikk enn i år.
  • 557 søkere hadde programmet som førstevalg, dette er 59 flere enn forrige toppår, 2015.
  • Det er 150 studieplasser på dette programmet.
  • Søkertallene til Bachelorprogrammet er publisert av Samordna Opptak: 306 førstevalgsøkere.

- Vi gleder oss til å ta i mot de nye studentene, sier Mjelve.

- Når barneombudet og regjeringen i disse dager har fokus på at de elever som trenger det mest skal få opplæring av personer med riktig kompetanse, er det ekstra hyggelig at unge mennesker i dag har lyst å bli spesialpedagoger, avslutter Mjelve.

Av Sigurd Hasle, Marika Vartun og Aina Rødal
Publisert 20. apr. 2017 11:20 - Sist endret 28. juni 2022 14:57