Ukens spesialpedagog i arbeidslivet:6

Vi har spurt tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.

I dag presenterer vi Iris Nordmo Kvammen , som først tok en bachelorgrad i her og fullførte master med fordypning i spesifikke lærevansker i 2017.

Iris Nordmo Kvammen jobber som spesialpedagog på Spir Oslo (foto: Shane Colvin).

Iris Nordmo Kvammen,  spesialpedagog på Spir Oslo, forteller:

Hvorfor begynte du å studere spesialpedagogikk ved ISP?

– Etter videregående jobbet jeg to år i barnehage. I barnehagen jeg jobbet i var det en spesialpedagog som fulgte opp enkelte barn noen dager i uka. Jeg syntes det virket som en spennende og fin jobb, og ønsket selv å lære mer om hvordan man kunne hjelpe barn med ulike utfordringer. Derfor falt valget på spesialpedagogikk.

Trivdes du på studiene?

– Jeg trivdes veldig godt, spesielt på master. Det var et godt miljø i klassen, og jeg har fortsatt kontakt med flere. Det var lange dager og til tider veldig mye å gjøre, men jeg har mange gode minner fra dagene på lesesalen, lange lunsjer i kantina og torsdagsvaffel på Kjellern. Det var både faglig spennende og veldig sosialt.

Hva på studiet er mest relevant for det det du jobber med nå?

– Egentlig alt! I min jobb møter jeg mange med lese- og skrivevansker og/eller matematikkvansker. Jeg driver mye med tilpasset opplæring og kartlegging, noe vi fikk god innføring i på studiet. I tillegg innebærer jobben mye veiledning, så rådgivningsfaget og egentreningen vi hadde på master har kommet godt med.

Hvis du var student nå, hva ville du ha gjort annerledes?

– Jeg hadde en veldig fin studietid. Hvis jeg skulle gjort noe annerledes, så tror jeg det ville være å stresse litt mindre. Ikke glem å nyte tiden som student!

Hadde du en karriereplan, eller ble veien til mens du gikk?

– Veien ble definitivt til underveis. Jeg begynte på bachelor fordi jeg først og fremst ønsket å jobbe med barn. Jeg var vel ikke egentlig klar over at man kunne jobbe med voksne med en slik utdanning. Det tror jeg heller ikke så mange er klar over. Jeg opplever hvert fall selv at mange automatisk går ut fra at jeg jobber i skolen når jeg forteller at jeg er spesialpedagog. Jeg var en stund litt usikker på hva jeg ville bruke utdanningen min til, og klarte ikke helt å se for meg en jobb i hverken skole eller ppt. Men på master havnet jeg i praksis på en arbeids- og inkluderingsbedrift, ganske lignende der jeg jobber nå. Det var da det gikk opp for meg hvor mye forskjellig en spesialpedagog faktisk kan jobbe med, noe jeg synes er veldig kult. Hadde det ikke vært for praksisen, hadde jeg sannsynligvis ikke endt opp i jobben jeg har nå.

Hva er dine viktigste arbeidsoppgaver?

– På Spir Oslo hjelper vi mennesker som av ulike grunner står utenfor arbeidslivet med å komme ut i arbeid.

Min viktigste arbeidsoppgave er å hjelpe dem på veien dit. I læringsnettverket hvor jeg jobber, kartlegger vi grunnleggende ferdigheter, blant annet innenfor lesing og skriving, men også norsk hos minoritetsspråklige. Vi avdekker vansker og/eller behov for opplæring, og skreddersyr opplegg som er rettet mot deres mål. Vi tilbyr blant annet egne kurs for de med lese- og skrivevansker, , yrkesrettet opplæring i norsk, praktisk individuell læring (PIL), datakurs, hjelp med CV og jobbsøknad og bistår med studieveiledning til deltakere som for eksempel skal ta fagbrev, norskprøve eller ta opp fag fra videregående.

Hva liker du best med jobben din?

– Det beste med jobben er rett og slett at jeg får hjelpe mennesker. Å stå utenfor arbeidslivet kan for mange være en stor belastning, så min jobb føles veldig meningsfull. Det gir meg veldig mye glede når deltakerne våre lykkes med å nå sine mål, som å bestå en fagprøve, komme ut i praksis eller jobb.  I tillegg til dette, er det et veldig godt arbeidsmiljø, varierte arbeidsoppgaver, til tider høyt tempo og faglig utfordrende. Jeg blir kjent med mange flotte mennesker, og ingen dager er like!

Hva er ditt beste tips til studenter for å bli attraktive på arbeidsmarkedet?

– Jeg vil anbefale å knytte masteren til et større forskningsprosjekt, hvis man har mulighet. Jeg gjorde dette selv og jobbet derfor som forskningsassistent. Det gjorde at jeg fikk masse testerfaring, noe få nyutdannede spesialpedagoger har. I tillegg skrev jeg om matematikkvansker, et felt som foreløpig ikke mange har så mye kunnskap om, noe jeg også tror har vært en fordel. Min klasse fikk også mulighet til å sertifisere seg i Logos, et kartleggingsverktøy for lese- og skrivevansker. Dette er topp å ha på CV-en. Mitt inntrykk er at kompetanse om spesifikke lærevansker er svært ettertraktet. For min del var det nok også et stort pluss at jeg hadde vært i praksis på en lignende bedrift som der jeg jobber nå. Jeg vil også anbefale å ha en relevant jobb ved siden av studiene.

Har du kontakt med andre fra studiet og vet du hva de jobber med nå?

– Vi er en liten gjeng som har en del kontakt. Vi er faktisk to som har havnet i samme bransje, mens de andre jobber i PPT, på skole og på Institutt for spesialpedagogikk.

Hvilken utdanning har dine kolleger?

– Kollegene mine i læringsnettverket har blant annet lærerutdannelse, master i spesialpedagogikk eller pedagogikk.

Av Sigurd Hasle, Kjersti Meyer Petersen og Marika Vartun
Publisert 13. des. 2017 08:51 - Sist endret 28. juni 2022 14:58