Betydningen av gjensidige vennskapsrelasjoner for elever med utviklingshemming i en inkluderende skole
Sigstad holdt et innlegg om betydningen av gjensidige vennskapsrelasjoner for elever med utviklingshemming i en inkluderende skole.
Sigstads innlegg tok utgangspunkt i hennes gjennomførte forskningsprosjekt basert på kvalitative intervjuer blant ungdomsskoleelever med lett grad av utviklingshemming.
Datagrunnlaget i Sigstads forskning er unikt: det er en kombinasjon av ungdommenes egne beskrivelser av hva som kjennetegner et godt vennskap, og resultater fra intervjuer med deres foreldre og lærere.
I dette innlegget ble vennskap drøftet i særlig relasjon til dagens skolepraksis:
– Spørsmålet er i hvilken grad vennskap hos ungdomsskoleelever med utviklingshemming innebærer en inkluderingsutfordring for skolen, sier Sigstad.
Viktige problemstillinger
På Faglig-pedagogisk dag drøftet hun en rekke problemstillinger med bakgrunn i forskningsresultatene:
- Er dette med gjensidighet i vennskap et poeng spesielt når det gjelder mennesker med utviklingshemming, eller er det et allment fenomen?
- Hvordan legger vi til rette for at elever skal gis muligheter til likeverdige relasjoner innenfor en inkluderende sammenheng?
- Hva betyr behovet for gjensidighet med hensyn til utvikling og læring?
- Hva betyr behovet for gjensidighet med hensyn til sosial samhandling?
- På hvilken måte er det mulig å gi rom for gjensidighet innenfor en inkluderende sammenheng?
Her kan du se lysbildene
Vennskap hos ungdomsskoleelever med utviklingshemming - en utfordring for en inkluderende skole?