Global spørreundersøkelse om hvordan vi oppfatter risikoen og spredningen av koronaviruset

Akkurat nå pågår en spørreundersøkelse rundt om i verden om hvordan vi oppfatter risikoen og spredningen av koronaviruset. Vil du være med?

ung dame som har på munnbinn og går ute. foto

Den pågående internasjonale studien skal se på hvordan vi oppfatter pandemien med koronaviruset (illustrasjonsfoto: Colourbox)

Luca Tateo, nyansatt førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, leder den norske delen av den internasjonale studien "The social perception of COVID-19 risk and diffusion".

– Studien har sin opprinnelse i Italia, og vi bestemte oss for å undersøke folks opplevelse og oppfatning av den nåværende pandemien i forskjellige land. Vi ønsker å vite hvordan folk samler informasjon, takler angst, forestiller seg fremtiden og vurderer moralske valg, forklarer Tateo.

Sosialpsykologisk fokus

Tateo og de andre i forskerteamet har en faglig interesse i sosialpsykologi. Det er interesserte i det sosiale samspillet mellom mennesker og hvordan dette samspillet formes av holdninger, verdier, sosiale systemer og av situasjonen som mennesket befinner seg i.

Koronasituasjonen er derfor en viktig situasjon å studere.

Spørreundersøkelsen pågår nå i 12 land i verden

Spørreundersøkelsen er et samarbeid mellom 12 ulike universiteter rundt om i verden

• Universitá Giustino Fortunato, Italy
  • University of Oslo, Norway
  • Universitá di Salerno, Italy
  • Federal University of Bahia, Brazil
  • University of Tallin, Estonia
  • Ritsumeikan University, Japan
  • University of Sydney, Australia
  • University of Aix-Marseille, France
  • Sigmund Freud Privat University, Austria
  • University of Luxembourg
  • East China Normal University, China
  • Gadja Mada University, Indonesia

Vil du delta i studien?

Hvis du ønsker å delta i studien kan du gjøre det her. Spørreskjemaet er på engelsk.

Av Marika Vartun
Publisert 25. mars 2020 14:15 - Sist endret 23. apr. 2020 12:54