– Vi gleder oss til å ta imot det største bachelor-kullet noensinne

Instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk er stolt over at 188 personer har takket ja til en studieplass i bachelor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.

mange studenter utenfor bygg på UiO

Rekordmange begynner på en bachelor i spesialpedagogikk ved UiO.(Illustrasjonsfoto: Shane Colvin / UiO. Bildet er tatt ved en annen anledning)

Mandag 10. august vil Helga Engs hus på Blindern fylles av nye, spente studenter. Det blir et annerledes år, med synlige smittevern-tiltak og nye hybride undervisningsløsninger.

bilde av instituttleder. foto
Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto: Colvin / UiO)

–  Jeg håper at studentene, på tross av alt som er annerledes, får en følelse av at vi gleder oss enormt til å ta de imot, sier Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk.

Wie er stolt over at så mange som 188 har takket ja til å begynne på en bachelor i spesialpedagogikk.

Det er også Melanie Kirmess, faglig studieleder ved instituttet.

Spesialpedagoger er med på å skape et inkluderende samfunn

– Det er gledelig at mange ønsker å studere et fag som går på å skape et inkluderende samfunn. Stortingsmelding 6 kom i 2019 og forslaget til ny opplæringslov. Her har politikere formulert krav om formell spesialpedagogisk kompetanse for de som gir individuelt tilrettelagt undervisning, sier Kirmess.

Med en bachelor i spesialpedagogikk vil du ha en god bakgrunn, som gjør deg rustet til å tilrettelegge for og støtte barn, unge og voksne til å nå sitt potensiale innenfor livslang læring og utvikling.

–  Bachelor i spesialpedagogikk er et av studietilbudene som fikk ekstra studieplasser av regjeringen på grunn av Korona-situasjonen. En økning på nesten 30 studenter er fantastisk, sier Wie.

Masterstudentene kommer uken etter

portrettfoto av forskeren
Melanie Kirmess, faglig studieleder ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto: Colvin / UiO)

Mange som er ferdig med sin bachelor, velger å ta en masterutdanning.

– Vi ser at flere av de nye masterstudentene som er kommet inn, har tatt en bachelor hos oss. Det er også veldig gledelig at bachelorstudiet ga en mersmak, og et ønske om videre utdanning og spesialisering.

Masterprogrammet i spesialpedagogikk har fem fordypninger: audiopedagogikk, logopedi, psykososiale vansker, spesifikke lærevansker og utviklingshemning.

Masterstudentene begynner uken etter.

­Vit at du som student er en inspirasjon og ressurs for UiO. Hjertelig velkommen til oss, og masse lykke til, avslutter Kirmess.

Av Marika Vartun og Sigurd Hasle
Publisert 7. aug. 2020 13:01 - Sist endret 7. aug. 2020 20:59