Er du spesialpedagog og vil delta i en studie?

Et internasjonalt forskningsprosjekt om hvordan erfarne spesialpedagoger tilrettelegger for det spesialpedagogiske arbeidet i klasserommet, pågår nå. Bli med du også!

Bildet kan inneholde: person, klær, hår, smil, vindu.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Prosjektets forskningsspørsmål er:

1) Hva motiverte deg å bli spesialpedagog?

2) Utdanningsprogrammet du gikk på:

a. Hva var mest nyttig for din utøvelse av yrket som spesialpedagog? Hvorfor?

b. Hvilke komponenter var viktigst for ditt arbeid i skolen?

c. Hva hadde gjort deg bedre forberedt på å tilrettelegge for elever med særskilte              behov?

Hvorfor delta?

Vi interesserer oss for pedagogiske erfaringer i forhold til å bli spesialpedagog og ønsker å utforske meninger om opplæringen i høyere utdanning. Vi ønsker å samle et stort nok utvalg av erfarne spesialpedagoger for å finne ut hvordan de tilrettelegger for det spesialpedagogiske arbeidet i klasserommet.

Hvorfor er studiet viktig?

Forskningen skal bidra til å forstå spesialpedagogers reelle forhold, utfordringer og behov, og se spesielt på gapet mellom den formelle pedagogiske utdanningen i Norge og lærernes ønsker når de lever klasserommets hverdag. Din erfaring vil hjelpe med å formulere konkrete forslag for å forbedre spesialpedagogikken i Norge.

Bli med!

Vi inviterer spesialpedagoger som jobber i videregående skole, med 1- 5 års arbeidserfaring, i Oslo og Viken til å delta i en studie. Studiets formål er å gi stemme til lærerne, hvor de kan dele erfaringer og perspektiver om deres studier, samt arbeid og faglig utvikling. Svarene deres vil bidra til å forstå utfordringene ved spesialundervisningen i Norge. Det vil også bidra til å komme med nye forslag til forbedringer.

Ved ønske om deltagelse på vår studie, vil du bli intervjuet i to omganger som varer ca. i en time. Du vil også bli invitert til å kommentere resultatene og validere studiens tolkning.

For å uttrykke vår takknemlighet for deltagelse, vil du motta et gavekort fra oss. Vi ser frem til å møte deg og høre dine erfaringer.

Hvis du er interessert eller ønsker å få mer informasjon, ta kontakt med våre forskningsassistenter Meliha Uygun og Minh Vu Phuc Le.

Bilde av Luca Tateo
Luca Tateo, professor ved institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto: Colvin/UiO)

Professor Luca Tateo ved Institutt for Spesialpedagogikk leder forskningsprosjektet “SpedEd». Studien er en del av et internasjonalt forskningsprosjekt og et samarbeid mellom UiO, University of Illinois i Chicago, University of Eastern Finland og University of Salerno.

Hvis du ønsker mer informasjon om hele forskningsprosjektet eller om de vitenskapelige aspektene, vennligst kontakt professor Luca Tateo.

Publisert 8. des. 2022 14:26 - Sist endret 8. des. 2022 14:35