Astrid Marie Jorde Sandsør er nyvalgt medlem av regjeringens ekspertgruppe som vil få ned sosiale forskjeller mellom barn

– Det er på tide å se på hva som har effekt, sier Sandsør.

bilde av forskeren

Astrid Marie Jorde Sandsør, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto: Shane Colvin / UiO)

Norge, i likhet med mange andre land, har et problem med store sosiale forskjeller. De starter tidlig, vokser gjennom skoleløpet, og forskjellen ser dessuten ut til å øke over tid.

Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.

Sandsør har forsket på utdanningsulikhet og på effekten av ulike tiltak i skolen, og ser frem til å bidra med denne kunnskapen i utvalget.

– For å gjøre noe med problemet, er det særlig viktig at vi fokuserer på kunnskapsbaserte tiltak der vi kan oppnå ønskede effekter, for eksempel gjennom tidlig innsats eller bruken av smågruppeundervisning, sier Sandsør.

Sandsør er førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Der er hun blant annet prosjektmedarbeider i et stort EU prosjekt, EQOP, ledet av Henrik Zachrisson, som undersøker årsaker til sosial ulikhet i barns språkutvikling og skoleprestasjoner.

Hun er også en del av SpedAims og det nye senteret for fremragende forskning, CREATE, som ser på utdanningsulikhet.

foto av instituttlederen
Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (Foto: Monsen / UiO)

Instituttleder Ona Bø Wie gratulerer Sandsør med vervet, og sier:

–  Dette er en veldig god nyhet. Jeg gleder meg på hele det spesialpedagogiske fagmiljøet sine vegner, at dette temaet løftes politisk. Alle barn i Norge, uavhengig av foreldrenes innkomst, skal kunne oppfylle sitt potensial for læring og deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Jeg er sikker på at Sandsør med sin faglige profil og sin forbilledlige måte å formidle forskning på, blir et viktig medlem i utvalget.

Les også

Æresprisvinnere 2022: – Formidling og forskning løfter hverandre

Forskerprofilen: økonomen som jobber tverrfaglig for å bedre utdanningssystemet

Av Marika Vartun