«Hvorfor gidder du ikke å høre etter når jeg snakker?!”

Dette er et utsagn som barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser dessverre gjerne får høre. Også fra personer som de er glade i, slik som venner, foreldre, søsken, og lærere…

bilde av barn som gråter

Å spre kunnskap om utviklingsmessige språkforstyrrelser er viktig slik at personer som har det, slipper å høre at de er dårlige på å lytte. Språkforstyrrelser kan handle om vansker med å forstå og bli forstått. I dag er det Den internasjonale DLD-dagen. Spre kunnskapen, du også! (illustrasjonsfoto:Colourbox)

– Det er ikke uvanlig at barn som har utviklingsmessige språkforstyrrelser oppfattes som dårlige på å lytte eller som late, forteller Kari-Anne Bottegaard Næss, professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.

portrettfoto av Næss
Kari-Anne Bottegård Næss, professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Foto: privat.

Men hvorfor det?

– Det handler nok fremst om to ting, mener Næss. For det første er tilstanden, selv om den er vanlig, lite kjent. Også blant pedagoger, og andre fagpersoner. Og for det andre kan diagnosen forveksles med diagnoser, som adferdsvansker, eller oppmerksomhetsvansker. Det betyr at barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser ikke nødvendigvis er klar over at de har det og uvitenheten gjelder også ofte for nærpersoner.

Næss forklarer videre at det ikke like lett å forklare på en enkel måte hva utviklingsmessige språkforstyrrelser er.  Dette fordi hvilke sider av språket som er mest berørt varierer fra person til person. Utviklingsmessige språkforstyrrelser har derfor ikke ett uttrykk som er gjeldende for alle som er rammet.

Som å ha muntlig dysleksi

En mor beskrev det slik til Næss en gang:

«Min datter pleier å si at hun har muntlig dysleksi. Det finnes jo ikke noe som heter muntlig dysleksi,men det er en god sammenlikning som kan benyttes både til lærere, til foreldre og andre som vil vite hva utviklingsmessige språkforstyrrelser er. Dysleksi forstår de fleste hva er, og de som har utviklingsmessige språkforstyrrelser strever også med ord, bare muntlig».

(Videoproduksjon: Sunniva Raknes / UiO)

Rammer én til to elever i hvert klasserom

– Visste du at det i hvert klasserom sitter én eller to elever som har utviklingsmessige språkforstyrrelser?

Forhåpentligvis har de fått hjelp med språket. Men siden tilstanden er så lite kjent, også blant pedagoger, så er risikoen stor for at ingen vet hvorfor de strever på skolen, både faglig og sosialt.

Blir de språklige utfordringene oppdaget allerede i barnehagen, så er sannsynligheten større for at barnet slipper å høre utsagn som «Hvorfor gidder du ikke å høre etter når jeg snakker?!”.

– De voksne kan da hjelpe barnet gjennom miljømessige tilpasninger for å støtte barnets forståelse eller uttrykksevne, gi barnet strategier som det selv kan benytte for bedre å forstå og bli forstått og gjennom å forklare hvorfor barnet ikke nødvendigvis forstår alt som jevnaldrende forstår, sier Næss.

God oppfølging øker livskvaliteten

Siden utfordringene ikke er noe som man vokser av seg, må barnet få god oppfølging i barnehagen, skole og noen ganger også i arbeidslivet.

– Dysleksi er jo også noe som man må leve med resten av livet, og da kan du jo tenke deg at hvis du har en «muntlig dysleksi» eller utviklingsmessige språkforstyrrelser som det altså egentlig heter, så vil det kunne få en dramatiske følger over tid, presiserer Næss.

Å kommunisere muntlig når man har en funksjonsnedsettelse knyttet til språket kan til tider være både slitsomt og vanskelig og kan få betydelig innvirkning på den enkeltes liv.

– Det er derfor viktig at barn, unge og voksne med utviklingsmessige språkforstyrrelser får nødvendig støtte og hjelp i form av utredning og behandlende eller kompenserende tiltak når det foreligger behov for det. Dette vil kunne minimere følgevanskene og øke livskvaliteten til personene det gjelder, konkluderer Næss.

Kilder

Forskningsbasert faktaark om utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) - tilpasset oversettelse fra radld.org

Oversatt og bearbeidet av: Ausel, K., Djuvik, I., Gullheim, C., Stilger, M. & Thirud, A.

Les / lytt mer om utviklingsmessige språkforstyrrelser her

Flere ansatte ved Institutt for spesialpedagogikk jobber med utviklingsmessige språkforstyrrelser.

Bildet kan inneholde: halskjede, ansikt, hår, smil, hud.
Monica Melby-Lervåg, professor;  Kristin Rogde, førsteamanuensis, og Åste Mjelve Hagen, førsteamanuensis (foto: Colvin / UiO)

Ønsker du eller barnet ditt kartlegging og/eller tiltak hos oss?

Bilde av Vasiliki Diamanti
Vasiliki Diamanti, førsteamanuensis (foto: Colvin / UiO)

Vi har åpnet for søknader til Oslo SPeLL Studentklinikk!

Søk om plass her !

Av Marika Vartun