– Tiltakene vi foreslår, vil gjøre en forskjell for barn i fattige familier

Henrik Zachrisson, professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved UiO, mener at tiltakene som han og de andre medlemmene i «Ekspertgruppa om barn i fattige familier» anbefaler til regjeringen, har god støtte i forskning.

bilde av Zachrisson

Henrik Zachrisson, professor ved Institutt for spesialpedagogikk, forsker på konsekvenser av fattigdom for barns utvikling og leder et Europeisk prosjekt om sosial ulikhet og skoleprestasjoner. Han er også forsker i et nyopprettet senter for forskning på likhet i utdanning; CREATE. (Foto: Colvin / UiO)

I går la «Ekspertgruppa om barn i fattige familier» fram rapporten «En barndom for livet» til barne- og familieminister Kjersti Toppe.

Ekspertgruppen anbefaler to hovedgrep knyttet til barnehage og barnetrygd (se under).

Henrik Zachrisson, professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, er et av medlemmene i ekspertgruppen. Han forklarer anbefalingene slik:

– Ekspertgruppen har kommet med anbefalinger til tiltak som vi mener har god støtte i forskningen. Vi peker også på områder og tiltak hvor vi per i dag ikke har god nok forskning. Konsekvensene av fattigdom for barns utvikling, læring, og livsmuligheter er sammensatt, sier han.

– Det finnes neppe ett enkelt tiltak som kan gjøre at barn i fattige familier får de samme mulighetene som andre barn. Vi har derfor vurdert tiltak på mange ulike arenaer. Jeg har all grunn til å tenke at de tiltakene vi foreslår, vil gjøre en forskjell, konkluderer Zachrisson.

To mål

Hovedkonklusjonen er at ressursinnsatsen rettet mot barn i fattige familier, må endres fra dagens tiltak for å nå to likestilte mål:

1. Forbedre barns levekår og livskvalitet.
  2. Motvirke at fattigdom går i arv, gjennom like muligheter for utvikling, læring og god helse.

To hovedgrep

De to hovedgrepene er:

1. En økning og videreføring av den universelle barnetrygden, men med endret innretning i form av skattlegging og lik sats. Dette kan redusere andelen barn som vokser opp i vedvarende lavinntekt fra elleve til seks prosent.
  2. Øke deltakelsen i barnehagen gjennom en endret modell for opptak og foreldrebetaling. Målet er at alle barn har rett til barnehageplass fra måneden de fyller ett år. I tillegg anbefaler ekspertgruppen å avvikle kontantstøtten, som i dag gir foreldre sterke insentiver til å utsette barns barnehagestart.

Instituttleder Ona Bø Wie, er glad for at ekspertgruppen har lagt fram så konkrete forslag.

– Rapporten vitner om at de foreslåtte grepene er forskningsbaserte. Jeg er glad for at ekspertgruppen faktisk, basert på et solid kunnskapsgrunnlag, legger fram så konkrete forslag på bordet. Det blir lettere for regjeringen å handle nå.

Les også

Emneord: fattigdom, Barn Av Marika Vartun