– Uten Charles Hulme vet jeg ikke om vi hadde hatt et spesialpedagogisk forskningssenter i dag

Professor Monica Melby-Lervåg, direktør i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) takker Hulme for at instituttet er så gode på intervensjoner innen språk- og leseforskning.

bilde av  Monica Melby-Lervåg, Arne Lervåg, Charles Hulmes og Kari-Anne Bottegaard Næss.

Fra venstre: Monica Melby-Lervåg, Arne Lervåg, Charles Hulmes og Kari-Anne Bottegaard Næss. (foto: Wandem / UiO)

Charles Hulme har vært professor II på Institutt for spesialpedagogikk, UiO i over 30 år.

– Hulme har spilt en stor rolle for utviklingen av forskningen, og også for koblingen mellom forskning og praksis hos oss, sier instituttleder Ona Bø Wie.

Wie holdt åpningstalen på seminaret «Språk- og leseutvikling, fra årsaker til intervensjon» Språk- og leseutvikling, fra årsaker til intervensjon - Institutt for spesialpedagogikk (uio.no) .

Hulme har på mange måter lagt grunnen for intervensjonsforskningen ved instituttet. Altså den forskning som går ut på å undersøke om et tiltak med spesialpedagogiske grep, har effekt. Instituttet har nå mange intervensjonsstudier takket være Hulmes bidrag og inspirasjon.

Hulme-seminar

Solveig-Alma Halaas Lyster er professor emeritus ved instituttet. Hun har lang erfaring som lærer, logoped og pedagogisk-psykologisk rådgiver. Hennes forskning har helt fra doktorgradsarbeidet på tidlig 90-tall, og fram til i dag, vært spesielt knyttet til barns lese-, skrive- og språkutvikling og til forebyggende tiltak for å styrke barns og elevers skriftspråklige utvikling. Hulme har vært viktig i hennes arbeid.

Kari-Anne Bottegaard Næss er professor i spesialpedagogikk ved instituttet. Hun har mangeårig praksiserfaring som allmennlærer, spesialpedagog og logoped. I sin forskning er hun hovedsakelig opptatt av kommunikasjon, språk, lesing og skriving hos barn og unge med typisk og atypisk utvikling. Hun har gjennomført en rekke intervensjonsstudier på tale-, språk- og leseferdighet for barn med typisk utvikling, barn med Downs syndrom, barn som stammer og barn med norsk som andre språk.

– Hulmes brede forskningsengasjement har vært en viktig motivasjon for å utvikle intervensjoner for ulike kliniske grupper, sier Næss.

Janne von Koss Torkildsen, professor ved instituttet er en etablert intervensjonsforsker. Med appen  Kaptein Morf har hun tatt intervensjonsstudier til nye høyder. Hun ville se om systematisk morfemtrening på en app kunne øke ordforrådet over tid, slik at effektene ble vedvarende. Språk-appen har vist langtidseffekter på språkutviklingen, og brukes nå i skoler over hele Norge.

Ved å tørre å utfordre etablerte sannheter, som at arbeidsminnetrening ikke effekt allikevel, har Hulme også inspirert mange til å forstå hva forskning handler om.

Monica Melby-Lervåg, professor ved instituttet og forsker på språk, læring og leseutvikling, og har arbeidet mye med meta-analyser. Hun leder det spesialpedagogiske forskningssenteret SpedAims, som skal bedre læring, trivsel og motivasjon for barn med særskilte behov gjennom spesialpedagogisk forskning av høy kvalitet. Hun setter ord på hva Hulme har betydd for hennes forskningskarriere:

– Hvem man får som veileder på sin PhD har stor betydning for ens videre karriere og forskning. Å få ha Charles som veileder og støttespiller også etter PhDen har hatt uvurderlig betydning for meg, og har ført til en mengde positive effekter både når det gjelder internasjonalisering, nettverk og ikke minst forskningskvalitet.

Arne Lervåg, professor ved Institutt for pedagogikk, leder CREATE, et senter for framragende forskning som har til hensikt å forstå hvordan alle barn og unge kan få mulighet til å nå sine potensial, uavhengig av bakgrunn. Lervåg forsker på språk, læring og leseutvikling. Han har arbeidet spesielt mye med store longitudinelle studier som har fulgt barn over lang tid, samt randomisert-kontrollerte intervensjons studier.

Les også

Av Marika Vartun