Jonasprisen 2024: – Vi er alle bare mennesker

Det sier Ola Henningsen, som sammen med filmskaper Ragnhild Nøst Bergem får Jonasprisen 2024. De to hedres for arbeidet de gjør for å bryte ned fordommer og skape et rausere samfunn.

Ola Henningsen. Foto

Ola Henningsen soler seg i filmstjerneglansen, men sier han er glad for at hverdagen og arbeidet i landsbyen Vidaråsen utenfor Tønsberg holder han jordet. – Jeg liker best å arbeide i skogen. Jeg føler meg egentlig hjemme der, på en måte, sier han. Foto: Shane Colvin/UiO

I filmen Ola – en helt vanlig uvanlig fyr, regissert av Ragnhild Nøst Bergem, forteller Ola Henningsen historien om sitt eget liv – en historie som rører og engasjerer, utfordrer og forener.

Vil bryte ned fordommer

Ingrid Gjessing Linhave. Foto
Ingrid Gjessing Linhave holdt dagens tale. Hun oppfordret oss til å begeistre oss like mye for mennesker som skiller seg ut som vi gjør av planter, dyr eller landskap som skiller seg ut. «Hvorfor er vi mer opptatt av den ene firkløveren enn de tusenvis trekløverne? Hvorfor er vi ikke det samme når det gjelder mennesker?» spurte hun. Foto: Shane Colvin/UiO

«Med sine åpne, ærlige og kloke betraktninger om seg selv og omverdenen», skriver juryen, «minner Henningsen oss på at vi alle er unike, men i grunnen også ganske like.»

– Hva betyr det å få Jonasprisen, Ola?

– Mye, egentlig. Å bli sett på den måten jeg ønsker å bli sett på, som en som gjør en forskjell i samfunnet. Det er fortsatt et stykke å gå akkurat der, synes jeg, det er mange som ikke får lov til å ta egne valg. Jeg vet ikke helt hvorfor, sier Ola Henningsen.

– Å være med på å bryte fordommer er en av målsettingene mine med det å lage de filmene jeg gjør. Jeg vil vise at selv om du har en diagnose, så er ikke du diagnosen. Du er den personen du er, sier Ragnhild Nøst Bergem.

– En spesiell og viktig fortelling

Henningsen og Nøst Bergem er de 36. vinnerne av Jonasprisen, som årlig deles ut av Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Tidligere vinnere er blant andre Herbjørg Wassmo, Leo Ajkic, Wenche Foss, Lars Monsen, Kjersti Horn, Margreth Olin og NRK Super.

Juryleder Ellen Irèn Brinchmann sammen med Jonaprisvinnerne Ragnhild Nøst Bergem og Ola Henningsen. Foto
Juryleder Ellen Irén Brinchmann sammen med Jonaprisvinnerne Ragnhild Nøst Bergem og Ola Henningsen. Foto Foto: Shane Colvin/UiO

– Å skildre uvanlige menneskeliv, uten at det samtidig framstår som sært eller fremmed, er utrolig vanskelig. Det er akkurat derfor filmen om Ola er en helt spesiell og viktig fortelling, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann.

– Selv om filmens tema er annerledeshet, holder framstillingen seg nær det allment gjenkjennelige. Et bedre utgangspunkt for å bryte ned skillet mellom om oss og dem, finnes knapt, sier Brinchmann.

Ola Henningsen får prisen for filmen om seg selv, Ragnhild Nøst Bergem for hele sitt dokumentarfilmvirke.

Vinnerne i podkast med professor Anmarkrud

Ragnhild Nøst Bergem og Øistein Anmarkrud. Foto
– Filmene til Ragnhild er viktige bidrag i det større spesialpedagogiske prosjektet med å skape et rausere samfunn, sier professor Øistein Anmarkrud ved Institutt for spesialpedagogikk. Hør de to snakke om inkludering og normalitet i podkasten Universitetsplassen. Foto: Shane Colvin/UiO

Les mer og hør denne ferske podkastepisoden fra Universitetet i Oslo, der Ragnhild Nøst Bergem, Ola Henningsen og professor Øistein Anmarkrud snakker om inkludering.

Dette er Jonasprisen

Jonasprisen er en ærespris etablert i 1984 som årlig tildeles en person, organisasjon eller institusjon som har bidratt til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn, der menneskelig variasjon og personlige særtrekk blir sett på som en rikdom og ikke et problem.

Æresprisen er oppkalt etter Jens Bjørneboes roman, Jonas, fra 1955. Det er Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo som deler ut prisen. Juryen består av Ellen Irén Brinchmann (leder), Ona Bø Wie, Henrik Daae Zachrisson og Grete Indahl.

Juryens begrunnelse:

Ragnhild Nøst Bergem og Ola Henningsen har på hver sin måte medvirket til å skape et romsligere samfunn ved å fremme mangfold og likeverd.

Som dokumentarfilmskaper gir Ragnhild Nøst Bergem kraft til stemmer som ofte ikke høres og innblikk i liv som ofte overses. Med varme og respekt, skildrer hun nære portretter av personer med demens og utviklingshemming på en måte som fremhever det allment gjenkjennelige, slik som verdien av vennskap og betydningen av å være seg selv.

Ola Henningsen er hovedpersonen i Nøst Bergems dokumentarfilm «Ola – En helt vanlig, uvanlig fyr». I samspill med Nøst Bergem, forteller Henningsen historien om sitt eget liv – en historie som rører og engasjerer, utfordrer og forener. Med sine åpne, ærlige og kloke betraktninger om seg selv og omverdenen, minner Henningsen oss på at vi alle er unike, men i grunnen også ganske like.

Emneord: Jonasprisen, jonasprisen2024, Inkludering og mangfold, inkludering Av Monica Bjermeland, Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Publisert 27. aug. 2024 14:40 - Sist endret 27. aug. 2024 16:30