Astrid Marie Jorde Sandsør, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, har sittet i regjeringens ekspertgruppe som 15. februar overrakk utredningsrapporten «Et jevnere utdanningsløp» til kunnskapsministeren. Anbefalingene i rapporten skal bidra til å utjevne sosiale forskjeller.
Ekspertgruppen har siden våren 2023 sett på hvordan barn og unge kan få like muligheter i livet - uavhengig av den bakgrunnen de har.
Forskning viser at det er stor sammenheng mellom hvor godt elever gjør det på skolen og hvilken familie de kommer fra. I tillegg vil barn av foreldre med lang utdanning oftere fullføre videregående og høyere utdanning, sammenlignet med barn av foreldre med kortere utdanning. Barn av foreldre med lang utdanning har også bedre helse.
– Vi har utviklet en modell for å beregne langtidseffekter av ulike tiltak, slik at vi får en helhetlig tilnærming i arbeidet med sosial utjevning. Det handler om å omfordele og øke ressurser til det som virker, sier Sandsør.
Fire hovedtiltak
Ekspertgruppens mål har vært å foreslå tiltak som påvirke barnas trivsel og helse, og deres faglige og sosioemosjonelle ferdigheter. Basert på nasjonal og internasjonal forskning anbefaler ekspertgruppen disse hovedtiltakene:
- Systematisk arbeid for å fremme sosiale og emosjonelle ferdigheter i barnehagen og skolen/SFO
- Økt kvalitet og bemanning i barnehagen
- Bedre overgang mellom barnehage og skole/SFO
- Mer effektiv og målrettet bruk av økte lærerressurser, blant annet til intensiv smågruppeundervisning
– Vi mener at utdanningssystemets beste mulighet for å bidra til sosial utjevning og sosial mobilitet ligger i å gi barna et tilbud som tidlig styrker et bredt sett med ferdigheter, særlig sosioemosjonelle ferdigheter. Flere av tiltakene vi foreslår vil være til hjelp både for den enkeltes robusthet og livsmestring og for samfunnet i møte med fremtidens krav til kompetanse og omstillingsevne, presiserer Sandsør.
Gruppen anbefaler videre at kunnskapsgrunnlaget rundt sosial ulikhet i barndommen styrkes, og at dette kan oppnås ved å blant annet etablere et system for å registrere antall timer et barn mottar spesialpedagogisk hjelp samt et nasjonalt forløpsregister om barn i barnehager og skoler.
Framtidsrettet arbeid
![foto av instituttlederen](/isp/om/aktuelt/aktuelle-saker/2023/200ona2022-press.webp)
Instituttleder Ona Bø Wie påpeker viktigheten med å inkludere et bredt spesialpedagogisk perspektiv slik Sandsør gjør i dette arbeidet:
– Det er et fremtidsrettet arbeid av betydelig viktighet Astrid Marie Jorde Sandsør har vært en del av. Et bredt perspektiv, med dyp forståelse for konsepter som likhet og ulikhet, har potensial til å fremme en mer jevn utdanningsprosess.
Les mer
- Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn (Regjeringen.no)
- Sosiale forskjeller blir sterkere utover i utdanningsløpet. Hva kan gjøres? (Aftenposten.no)
- Smågruppeundervisning i skolen – et tiltak som fungerer (Morgenbladet.no)
-
Sosiale ferdigheter bør stimuleres gjennom aktivitet i skolen (DN.no)