Kan vi redusere sosiale forskjeller mellom barn?

– Legger vi til rette for at barn i tidlig alder oppnår akademiske, sosiale og emosjonelle ferdigheter samtidig som de opplever trivsel og tilhørighet, vil flere gjennomføre utdanningsløpet, sier forsker.

bilde av forskeren

Astrid Marie Jorde Sandsør, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Hun er også forsker i et nyopprettet senter for forskning på likhet i utdanning; CREATE.  (foto: Shane Colvin / UiO)

Astrid Marie Jorde Sandsør, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, har sittet i regjeringens ekspertgruppe som 15. februar overrakk utredningsrapporten «Et jevnere utdanningsløp» til kunnskapsministeren. Anbefalingene i rapporten skal bidra til å utjevne sosiale forskjeller.

Ekspertgruppen har siden våren 2023 sett på hvordan barn og unge kan få like muligheter i livet - uavhengig av den bakgrunnen de har.

Forskning viser at det er stor sammenheng mellom hvor godt elever gjør det på skolen og hvilken familie de kommer fra. I tillegg vil barn av foreldre med lang utdanning oftere fullføre videregående og høyere utdanning, sammenlignet med barn av foreldre med kortere utdanning. Barn av foreldre med lang utdanning har også bedre helse.

– Vi har utviklet en modell for å beregne langtidseffekter av ulike tiltak, slik at vi får en helhetlig tilnærming i arbeidet med sosial utjevning. Det handler om å omfordele og øke ressurser til det som virker, sier Sandsør.

Fire hovedtiltak

Ekspertgruppens mål har vært å foreslå tiltak som påvirke barnas trivsel og helse, og deres faglige og sosioemosjonelle ferdigheter. Basert på nasjonal og internasjonal forskning anbefaler ekspertgruppen disse hovedtiltakene:

• Systematisk arbeid for å fremme sosiale og emosjonelle ferdigheter i barnehagen og skolen/SFO
  • Økt kvalitet og bemanning i barnehagen
  • Bedre overgang mellom barnehage og skole/SFO
  • Mer effektiv og målrettet bruk av økte lærerressurser, blant annet til intensiv smågruppeundervisning

– Vi mener at utdanningssystemets beste mulighet for å bidra til sosial utjevning og sosial mobilitet ligger i å gi barna et tilbud som tidlig styrker et bredt sett med ferdigheter, særlig sosioemosjonelle ferdigheter. Flere av tiltakene vi foreslår vil være til hjelp både for den enkeltes robusthet og livsmestring og for samfunnet i møte med fremtidens krav til kompetanse og omstillingsevne, presiserer Sandsør.

Gruppen anbefaler videre at kunnskapsgrunnlaget rundt sosial ulikhet i barndommen styrkes, og at dette kan oppnås ved å blant annet etablere et system for å registrere antall timer et barn mottar spesialpedagogisk hjelp samt et nasjonalt forløpsregister om barn i barnehager og skoler.

Framtidsrettet arbeid

foto av instituttlederen
Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (Foto: Monsen / UiO)

Instituttleder Ona Bø Wie påpeker viktigheten med å inkludere et bredt spesialpedagogisk perspektiv slik Sandsør gjør i dette arbeidet:

–  Det er et fremtidsrettet arbeid av betydelig viktighet Astrid Marie Jorde Sandsør har vært en del av. Et bredt perspektiv, med dyp forståelse for konsepter som likhet og ulikhet, har potensial til å fremme en mer jevn utdanningsprosess.

Av Grete Indahl & Marika Vartun
Publisert 28. feb. 2024 14:54 - Sist endret 28. feb. 2024 15:13