Pris for akademisk poster om lærer-barn-relasjoner

– Posteren bygger på det som skal bli min første vitenskapelige artikkel i forbindelse med doktorgradsarbeidet, og det motiverer å se at forskningen vi gjør er av interesse for fagfeltet, sier Marie Aurora Nordahl ved Institutt for spesialpedagogikk.

Foto av Nordahl.

Marie Aurora Nordahl, stipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. (Foto: Colvin/UiO)

Nordahl tar doktorgraden sin på barns psykiske helse og mobbing ved Institutt for spesialpedagogikk. Under Barn og Unge Kongressen i Bergen presenterte hun posteren «Lærer-barn-relasjon i barnehagen og deres betydning for barns psykiske helse og mobbing».

Kongressen samler fagfolk og forskere på tvers av sektorer om ulike tema av betydning for barn og unges oppvekst og psykiske helse. Årets kongress så nærmere på hva tiden vi lever i kan bety for barn som vokser opp nå: «Er vi rigget for framtidens arbeid med barn og unge?».

Nordahl sier det var uventet, men også veldig hyggelig å vinne prisen for beste akademiske poster. En akademisk poster sammenfatter og presenterer vitenskapelig innhold (informasjon eller forskning) på en kortfattet måte for å synliggjøre og skape diskusjon.

• – ­Vi ser at kvaliteten i relasjonen mellom barnehagelærer og barn kan vise seg å ha betydning for barns sosiale utvikling og psykiske helse senere i livet, understreker Nordahl.

Deltar i forskningsprosjekt ved Folkehelseinstituttet

Arbeidstittelen på Nordahls doktorgradsprosjekt er «Longitudinal and transactional relations between childhood bullying victimization, mental health, school outcomes, and teacher-child relationships».

Prosjekt er en del av et større forskningsprosjekt ved Folkehelseinstituttet, som undersøker hvordan vi kan sikre gunstige oppvekstforhold for barn i barnehage og skole. Det ledes av Ragnhild Eek Brandlistuen.

– Som deltaker i dette prosjektet har jeg tilgang til unike data om hvordan barnehagepersonell og lærere kan bidra til at barn kan beskyttes mot negativ innvirkning – som for eksempel mobbing, på deres utvikling, forklarer Nordahl.

Foto av Thormod Idsøe
Thormod Idsøe, professor og forskningsleder ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. (Foto: Colvin/UiO)

Professor og forskningsleder ved Institutt for spesialpedagogikk, Thormod Idsøe, er Nordahls hovedveileder.

– Marie Nordahls doktorgradsarbeid vil kunne ha stor betydning både for forsknings- og praksisfeltet, sier Idsøe.

Forskningsopphold i Canada

Professor Tracy Vaillancourt er en av de internasjonalt ledende innenfor mobbeforskingen og ansatt som professor II i en bi-stilling ved Institutt for spesialpedagogikk. Hun er også del av Nordahls veilederteam.

Til høsten reiser Nordahl til Canada for et opphold ved Vaillancourts forsknings lab ved University of Ottawa.

– Jeg er veldig glad for at jeg får muligheten til å dra til Canada. Der vil jeg etablere kontakter og dele erfaringer med andre stipendiater og forskere som forsker på mobbing og psykisk helse, avslutter Nordahl.

Av Grete Indahl
Publisert 15. mai 2024 12:49 - Sist endret 15. mai 2024 15:48