Pris for fremragende formidling om stress i skolen

– Det er utrolig stas at forskningen får anerkjennelse fra feltet, spesielt siden det er så lite fagmiljø i Norge innenfor kombinasjonen nevrovitenskap og utdanning, forteller Ellen Egeland Flø.

Foto av Ellen.

Ellen Egeland Flø, PhD-kandidat ved Institutt for spesialpedagogikk (Foto: Colvin/UiO)

Ellen skriver doktorgrad ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Hennes fagfelt spenner mellom nevrovitenskap og utdanningsforskning.

I juli 2024 deltok hun på konferansen «The International Mind, Brain and Education Society» (IMBES). Her presenterte hun posteren «Sensory responsivity and its connection to sympathetic activation/deactivation». For denne posteren fikk hun tildelt prisen «Outstanding poster award».

Formålet med årets konferanse var å vise frem banebrytende forskning der fagfeltene nevrovitenskap, utdanningsforskning, utviklingsvitenskap og kognitiv vitenskap krysser hverandre.

Litt om forskningen og betydningen av den i skolen

Flø forteller oss om forskningen som hun formidlet:

– Vi har målt stressnivå hos elever på ungdomsskole og videregående ved hjelp av sensorer som måler hudkonduktans både i laboratoriet og i klasserommet. På forhånd hadde elevene fylt ut et nyutviklet spørreskjema som kartla hvor kraftig de reagerte på sanseinntrykk.

Akademisk poster presentert på IMBES konferanse
Akademisk poster av Ellen Egeland Flø, presentert på IMBES konferanse 2024. (Klikk på bildet for større format)

De elevene som rapporterte om høye reaksjonsnivåer, altså de som reagerte kraftigst på sanseinntrykk, hadde lavere stressnivåer i rolige omgivelser på laboratoriet. De hadde også høyere oppmerksomhet, det vil si at de klarte å konsentrere seg bedre om oppgaver. I det mindre rolige klasseromsmiljøet forsvant denne fordelen.

Funnene tyder på at sanseresponsivitet, altså hvor kraftig du reagerer på sanseinntrykk, kan påvirke stressnivå og læring. Dersom disse funnene viser seg å stemme, kan dette ha viktig betydning for hvordan vi forstår og tilrettelegger for individuelle forskjeller i læringsmiljøet på skolen.

– At det internasjonale fagmiljøet synes det jeg har gjort her sammen med de flinke folka ved Oslo SPeLL og de dyktige fysikklærerne på en videregående skole, er av internasjonal standard, synes jeg er veldig gøy, forteller Flø.

Stolt veileder

Bildet kan inneholde: person, panne, smil, leppe, hake.
Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Oslo Nye Høyskole (Foto: Oslo Nye Høyskole)

Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Oslo Nye Høyskole, og hovedveileder på Flø sitt doktorgradsprosjekt, sier:

– Flø er en usedvanlig kreativ og utforskende stipendiat, og representerer en tendens blant nye forskere til å omfavne reelt tverrfaglig nybrottsarbeide. Dette arbeidet er en særlig spennende kombinasjon av nevrovitenskap og utdanningsforskning, som det ikke er så mye av ellers i Norge, ennå.

Mer om prosjektet

Den akademiske posteren er en del av et større samarbeidsprosjekt, på tvers av sektorer kalt ProSkap (Programmering og skaperverksted i skolen: Kompetanser for det 21. århundret og tilpasset opplæring for elever med stort læringspotesial).

Prosjektet er finansiert av regionale forskningsfond (8MNOK) mellom UiO, NIFU, OsloMet, Akershus/Viken, Asker, Lørenskog og Skedsmo/Lillestrøm kommune. Ellen har vært prosjektleder gjennom Akershus fylkeskommune frem til prosjektslutt 2023.

Av Susann Junge og Marika Vartun
Publisert 28. aug. 2024 14:32 - Sist endret 28. aug. 2024 15:10