UVs nye æresdoktor gir viktige perspektiver på barns læring og utvikling

— Vi er stolte over at Eric Dearing utnevnes til æresdoktor ved UiO. Han har gitt betydelige bidrag til å forstå rollen familie og oppvekstmiljø spiller for barns læring og utvikling, sier Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk.

Bilde av Eric Dearing

Professor Eric Dearing (Foto: Caitlin Cunningham)

Under Universitetet i Oslos årsfest i september blir professor Eric Dearing, senterleder ved Lynch School of Education and Human Development ved Boston College i USA, kreert til æresdoktor ved Universitetet i Oslo.

Betydningen av universell barnehage

Eric Dearing har bakgrunn fra psykologi. Siden 2018 er han professor II ved Institutt for spesialpedagogikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, hvor han har vært mentor for mange av de norske forskerne han har samarbeidet med.

Gjennom en omfattende karriere har Eric Dearing gitt betydelige bidrag til å forstå hvilken rolle utdanning, familie og oppvekstmiljø spiller for utdannings- og utviklingsresultater for barn. Siden 2009 har Dearing forsket på effekter av barnehage i Norge og konsekvenser av sosial ulikhet for barns læring og utvikling. Arbeidet har blant annet vist at utbyggingen av universell barnehage har en direkte effekt på tidlig språkutvikling og skoleprestasjoner for barn fra lavinntektsfamilier og fra foreldre med lav foreldreutdanning.

Ledende innen utdanningsvitenskapen

Professor Henrik Daae Zachrisson ved Institutt for spesialpedagogikk og CREATE - Senter for forskning på likestilling i utdanning samarbeider med Eric Dearing.

Bilde av Zachrisson
Henrik Daae Zachrisson (Foto: Colvin/UiO)

—   Eric Dearing er ledende innen utdanningsvitenskapen som kombinerer teori fra utviklingspsykologi med forskningsmetoder fra økonomi, egnet til å identifisere årsakssammenhenger. Innen utdanningsfeltet har vi nå mye sikrere kunnskap om hvordan vi som samfunn kan bidra til at alle barn, uavhengig av familiebakgrunn, kan få likere muligheter, sier Zachrisson.

Eric Dearing er med som seniorforsker i Zachrissons prosjektet «Socioeconomic gaps in language development and school achievement: Mechanisms of inequality and opportunity». Prosjektet har mottatt forskningsmidler fra Det europeiske forskningsrådet.

—  Vi har hatt stor glede av samarbeidet med Eric Dearing. Han har bidratt til at forskningen ved instituttet er på et høyt internasjonalt nivå, avslutter Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk.

Eric Dearing vil holde en åpen forelesning ved Universitetet i Oslo i september. For tidspunkt og sted, følg med på nettsidene og UVs sosiale medier.

Les også: Nye æresdoktorer ved Universitetet i Oslo - Universitetet i Oslo (uio.no)

Av Grete Indahl
Publisert 22. apr. 2024 12:06 - Sist endret 15. mai 2024 11:43