Virtuell samtaletrening: Oslo SPeLL skal utvikle et KI-basert verktøy til bruk i undervisningen

Masterstudenter som studerer spesialpedagogikk og er i praksis ved Oslo SPeLLs studentklinikk, skal øve på å bli dyktige spesialpedagoger ved å samtale med fiktive personer.

bilde av AI-barn

Samtalebotene er instruert til å oppføre seg som personer i ulike roller og å simulere forskjellige situasjoner, som kan oppstå mellom en spesialpedagog og bruker. (illustrasjonsfoto: Colourbox, redigert)

1,2 millioner kroner til treningsplattform

Oslo SPeLL Studentklinikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet har fått penger fra Universitetet i Oslo til å utvikle en digital læringsplattform med kunstig intelligens. Samarbeidspartnere er Det medisinske fakultet, Det odontologiske fakultet, LINK – Senter for læring og utdanning og IT-avdelingen ved UiO.

Hvordan fungerer virtuell samtaletrening?

Studentene som er i praksis ved studentklinikken, bistår barn og voksne med særskilte behov, slik som lese- og skrivevansker, mattevansker eller språkvansker. De øver på å forstå problemene og tenke ut tiltak med støtte fra erfarne fagfolk.

foto av Diamanti
Vasiliki Diamanti, prosjektleder og førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, og leder av Oslo SPeLL (foto: Colvin / UiO)

– Virtuell samtaletrening er en helt ny metodikk for å trene våre praksisstudenter i de ferdighetene arbeidslivet krever, forklarer førsteamanuensis Vasiliki Diamanti.

Diamanti er leder ved Oslo SPeLL Studentklinikk og leder også arbeidet med å utvikle den KI-baserte treningsplattformen.

Plattformen vil bygge på pedagogiske metoder som allerede finnes og simulere ulike situasjoner som kan oppstå mellom spesialpedagog og bruker.

– Studentene våre får øve på rollen som spesialpedagog og opparbeide seg ferdigheter i å samtale og samhandle med personer som har et særskilt behov, sier Diamanti.

Hva skal utvikles?

Det skal lages dataprogrammer basert på kunstig intelligens, samtaleboter, som praksisstudentene kan kommunisere med, enten ved bruk av tekst eller tale.

Samtalebotene er instruert til å oppføre seg som personer i ulike roller og å simulere forskjellige situasjoner, som kan oppstå mellom en spesialpedagog og bruker. Botene vil etter hvert innpasses direkte i Canvas, læringsplattformen som alle på Universitetet i Oslo bruker. Det vil gi en bedre brukeropplevelse.

bilde av Anders Lunde
Anders Lunde, senioringeniør ved Oslo SPeLL, Institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto: Colvin / UiO)

– Dette er et skikkelig spennende prosjekt som vil gi undervisere ved hele UiO et avansert verktøy til å bruke KI i undervisningen, sier Anders Lunde.

Lunde er senioringeniør ved Oslo SPeLL og administrativ koordinator for prosjektet. Han vil ha ansvaret for testing og kvalitetskontroll av læringsplattformen.

Utviklerne jobber også for å gjøre samtalebotene smartere, slik at de kan forstå vanskeligere instruksjoner og oppgaver.

Treningsplattformen kan være relevant for flere utdanninger ved UiO, også der det ikke handler om vanlig samtaletrening.

– Plattformen kan videreutvikles og vi kan lage virtuelle læringsassistenter, veiledere og medelever. Bare fantasien setter grenser, avslutter Lunde.

Arbeidet med å lage den digitale læringsplattformen starter opp høst 2024 og vil pågå til og med våren 2025.

Instituttleder Ona Bø Wie understreker hvor viktig god kommunikasjon er når spesialpedagoger skal kartlegge behov og tilby tiltak til personer med særskilte behov.

Bildet kan inneholde: person, ansikt, smil, hake, mennesker i naturen.
Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto: Monsen / UiO)

– Å kunne tilby studentene våre variert og realistisk trening, vil gi dem et bedre læringsutbytte. Denne treningsplattformen vil bidra til at vi oppnår det, sier Wie.

Hva skjer på Oslo SPeLL Studentklinikk?

Oslo SPeLL Studentklinikk startet opp høsten 2022 og har en sentral rolle i undervisning og praksis ved Institutt for spesialpedagogikk. Studentklinikken bidrar til at studenter kan utvikle ferdigheter innen kartlegging, intervensjon og rådgiving. En rekke av instituttets masterstudenter har sin praksisperiode ved klinikken. Studentene veiledes av instituttets fagpersoner, som har kompetanse innen klinisk spesialpedagogikk.

Hva er kunstig intelligens?

Kunstig intelligens (KI) er informasjonsteknologi som justerer sin egen aktivitet etter hva som blir puttet inn i den av data/informasjon. Derfor virker det som teknologien tenker og er intelligent.

En samtalebot er et dataprogram basert på kunstig intelligens som er laget for å simulere en samtale med et menneske, enten tekstbasert eller talebaserte ved hjelp av talegjenkjenning.

Hva er virtuell samtaletrening?

Virtuell samtaletrening, også kjent som virtuell kommunikasjonstrening, er en teknologi-drevet metode for å forbedre kommunikasjonsferdigheter gjennom simulering av samtaler eller interaktive scenarier. Dette treningsverktøyet benytter seg av datamodeller, kunstig intelligens (KI), eller interaktive dataprogrammer for å skape et sikkert og kontrollert miljø hvor brukerne kan øve på samtaleferdigheter, presentasjonsteknikk, og andre kommunikasjonsrelaterte ferdigheter.

Les også

Ledig stilling ved Oslo SPeLL