– Jeg er opptatt av hvordan vi kan bedre kunnskapen som trengs ute i skolesystemet, sier professor Sol Lyster.
Aktuelle saker - Side 11
Professor Solveig-Alma Halaas Lyster ble hyllet med en forelesningsrekke i et fullsatt auditorium fredag 11. november. Det " take-home-message"- som gikk igjen i de fleste forelesningene var: Jo tidligere hjelp - desto bedre effekt.
Forskningsrådet - Bedre helse og livskvalitet (BEDREHELSE) har innvilget 15 millioner til forskning på stammebehandling av barnehagebarn. Prosjektets tittel er "Effective Stuttering Treatment (EST)"
Miller er en internasjonalt anerkjent foredragsholder som var invitert av Institutt for Spesialpedagogikk for å diskutere temaene inkludering, motivasjon og myter om autismespekterforstyrrelser
Har du barn mellom 7-12 år som har norsk som førstespråk?
Etter flere tiår med utrettelig og stillfarende innsats for å sikre barn god og utviklende omsorg - på tvers av landegrenser.
Har du barn mellom 10-16 år som har norsk som første språk?
Vi ønsker deltakere til en doktorgradsstudie om språkforståelse hos barn og ungdommer som har:
a) autismespekterforstyrrelser (ASF), inkludert Asperger syndrom
b) typisk utvikling
Skuespiller Marte Wexelsen Goksøyr og teaterregissør Kjersti Horn tildeles Jonas-prisen for sin medvirkning til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn.
Hvorfor skal du reise på utveksling til Berkeley? Eline Braatens reisebrev fra halvåret i California er full av lovord.
Vi trenger flere deltakere til forskningsstudie om lesing på internett hos ungdom.
Har du en 10.-klassing uten dysleksi, eller kjenner du noen foreldre du kan tipse?
Jan Grue er nyansatt professor innenfor fagfeltet kvalitativ metode.
– Alle forskere trenger nysgjerrighet og stahet, sier Grue med et smil.
Forskergruppen DSL+ ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet var med på å markere Verdensdagen for Down syndrom gjennom deltagelse i samfunnsmagasinet Ekko på NRK P2.
Kjenner du et barn med Down syndrom som er førsteklassing til høsten? Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ønsker å komme i kontakt med samtlige aktuelle familier for å undersøke om en nyutviklet app kan øke barnas evne til å uttrykke seg muntlig og delta i fellesundervisning.
Reidun Tangens artikkel som ble publisert i Scandinavian Journal of Educational Research i 2013 er valgt ut til å inngå tre-bindsverket “Research Ethics in Practice”.
Forskningsprosjektet “Supporting shy students: A national study of teaching practices” fikk midler fra Norges forskningsråd - Forsknings og innovasjon i utdanningssektoren (FINNUT) rett før jul.