Har du barn mellom 7-12 år som har norsk som førstespråk?
Aktuelle saker - Side 12
Har du barn på 10. trinn som har norsk som førstespråk?
Vi ønsker deltakere til en doktorgradsstudie om lesing på internett hos elever på 10. trinn:
a) Med dysleksi, men uten tilleggsvansker
b) Uten dysleksi
Har du barn mellom 10-16 år som har norsk som første språk?
Vi ønsker deltakere til en doktorgradsstudie om språkforståelse hos barn og ungdommer som har:
a) autismespekterforstyrrelser (ASF), inkludert Asperger syndrom
b) typisk utvikling
Institutt for spesialpedagogikk har innført administrative team.
Professor emeritus Thorleif Lunds (ISP) artikkel Combining Qualitative and Quantitative Approaches: Some Arguments for Mixed Methods Research var fjorårets mest leste artikkel i Scandinavian Journal of Educational Research.
Forskergruppen Child, Language and Learning har nådd gjennom i den harde konkurransen om frie prosjektmidler (FRIPRO) fra Forskningsrådet.
Førsteamanuensis Janne von Koss Torkildsen har sammen med fire kollegaer blitt tildelt pris for beste artikkel innenfor språk i tidsskriftet Speech, Language and Hearing Research.
Ph.d Øyvind Bergwitz har forsket på hvordan døve personer opplever det å være medborgere i det norske samfunnet. De møter mange praktiske hindre for likeverdige samfunnsdeltagelse, men vel så viktige problemer er fordommer og mangel på kunnskap om hvordan døve kan inkluderes.
Debattant, programleder og lærer Håvard Tjora får Jonasprisen 2014 for sitt engasjement for lærerrollens betydning i norsk skole.
Tirsdag 19. august deler Institutt for spesialpedagogikk ut årets Jonaspris. Juryleder, professor Monica Dalen, ønsker alle velkommen til prisoverrekkelse, konsert og twist i foajeen.
Prosjektene ledes av professor Monica Melby-Lervåg og førsteamanuensis Kari-Anne Bottegaard Næss.
Alt fra lærere til tannteknikere blir i løpet av studiet vurdert om de er «skikket» til å jobbe med mennesker. Spesialpedagogstudentene holdes utenfor ordningen mot deres vilje.
Studentene ved ISP er generelt fornøyde med studiene. Det viser NOKUTs nye studiebarometer.
Masterstudentene Ragna Lill Stavnes og Stine Solberg ved ISP reiser ved nyttår til Berkeley for å skrive masteroppgave om uro i skolen. Deres oppfordring til andre som vurderer utveksling er klar: Reis!
Planlegging er en viktig del av alle gode forskningsprosjekter. En ny antologi tar for seg viktige elementer i denne fasen.