Masterstudentene Ragna Lill Stavnes og Stine Solberg ved ISP reiser ved nyttår til Berkeley for å skrive masteroppgave om uro i skolen. Deres oppfordring til andre som vurderer utveksling er klar: Reis!
Aktuelle saker - Side 13
Planlegging er en viktig del av alle gode forskningsprosjekter. En ny antologi tar for seg viktige elementer i denne fasen.
Friluftsliv kan opne for andre formar for samhandling og deltaking enn det ein vanleg skulekvardag gjer. Det å gripe augneblinkane og skape, understøtte og ta vare på meiningsfulle situasjonar og relasjonar er sentralt.
For 45 år siden landet det første flyet med krigsrammede og foreldreløse barn fra Sør-Vietnam i Norge.
Forskningsrapporten viser positive resultater for utenlandsadopterte barns utvikling etter ankomst til Norge.
PhD-kandidat Ann-Elise Kristoffersen har forsket på litterasitetsprakiser i barnehager med hørende og hørselshemmede barn. Hennes studie viser at kunnskap blant personalet i barnehagene om visuell tilrettelegging og kommunikasjon er viktig og nødvendig for å skape et inkluderende læringsmiljø.
Lærere i Uganda mangler adekvat opplæring i hvordan de skal lære elevene sine å lese. Rita Christine Nakitende og Eria Paul Njuki har undersøkt om et opplæringsprogram for lærere kan bidra til å forbedre elevenes leseferdigheter.
Flem Devold får Jonas-prisen 2013 for sitt livslange engasjement for barn og deres rettigheter gjennom avisspalten «På skråss».
Kronprinsparet besøkte torsdag 9. mai Peder Sather Center ved University of California, Berkeley (UCB). ISP og UVs studenter var blant de heldige som fikk møte paret.
Ved søknadsfristens utløp 15. april i år var det kommet inn 466 søkere til masterprogrammet i spesialpedagogikk ved UiO. Dette er en stor økning fra tidligere år.
Finn Skårderud har i siste nummer av Tidsskrift for den norske psykologforening seks fagartikler på trykk der han tar for seg selvportrettet.
Professor Monica Melby-Lervåg ved ISP er videre til siste trinn i søknadsprosessen om ERC starting grant.
Det er nå mulig å søke på Master i spesialpedagogikk for høsten 2013. Søknadsfristen er 15. april.
Instituttet har fått nytt styre for perioden 1. januar 2013 til 31. desesmber 2016
Doktorgradskandidat Stackus Okwaput har forsket på om lærerutdanningen i Uganda gir studentene kompetanse til å fremme inkludering i klasserommet. Funnene hans tyder på at utdanningen ikke gir lærerne de ferdighetene som skal til.