Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å.
Aktuelle saker - Side 3
I 2018 kom Nordahl-rapporten som vurderte tilbudet til barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. En rekke forslag ble lansert i rapporten, men hva har egentlig skjedd i ettertid? Har forslagene blitt fulgt opp, og i så fall hvordan?
Vi søker deltagere til en studie som undersøker foresattes oppfatning av hvordan deres spedbarn produserer lyder, prater og oppfatter kommunikasjon.
Monica Melby-Lervåg er prosjektleder på det nye forskningsprosjektet «GenEd» som nylig fikk tilslag på 12 millioner i konkurransen om midler hos Forskningsrådet.
Henri Pesonen forsker på hva som kreves av støtteapparatet for at barn med sammensatte behov, hvor flere hjelpeinstanser er involvert, skal få best mulig hjelp.
JONASPRISEN 2022: Etter skytingen ved London Pub i Oslo i sommer, lagde NRK Super en TikTok-video for å forklare barn og unge hva som hadde skjedd. Av 3500 meldinger som raskt tikket inn, måtte redaksjonen fjerne 1700. På grunn av hatefullt innhold.
1 av 10 barn mellom 0-17 år vokser opp i lavinntektsfamilier i Norge. I regjeringens ekspertgruppe som skal gi nye råd om tiltak, sitter professor Henrik Zachrisson som forsker på hvordan fattigdom påvirker skoleprestasjoner.
Snart er det semesterstart, og for mange studenter blir mandag 15. august det første møtet med Universitetet i Oslo. Kl. 09.30 samles forventningsfulle bachelorstudenter utenfor Helga Engs hus til en felles velkomstseremoni for programmene ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte?
Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) er i gang med å ansette stipendiater og postdoker ved alle institusjonene. Først ut er Anne Mari Høgetveit. Hun er ansatt i Agder og skal jobbe i et stort prosjekt ledet fra Oslo. — Denne ansettelsen gjenspeiler det nasjonale samarbeidet i senteret, sier professor Øistein Anmarkrud, nestleder i SpedAims.
Mange elever synes skolen er utfordrende. Hvordan møter skolen disse elevene? Og hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene?
Førsteamanuensis Kristine Stadskleiv mener det er viktig å innføre systematisk testing av hjernens funksjoner, som en del av oppfølgingen til barn med motoriske vansker. – Kognitive funksjoner, som intelligens, hukommelse, arbeidstempo og oppmerksomhet må testes, slik at disse barna får en best mulig tilrettelegging og oppfølging i skole og arbeidsliv.
I forbindelse med gjennomføringen av et forskningsprosjekt søker Institutt for spesialpedagogikk, UiO, en forskningsassistent til høsten 2022.
Vi trenger flere deltakere til vårt forskningsprosjekt med mål om bedre oppfølging av voksne med nedsatt hørsel. Er du over 18 år, har normal hørsel (så vidt du vet), og cirka 30 minutter å sette av i en travel hverdag, ønsker vi deg velkommen til oss.
Nå vil flere arbeide med logopedi og psykososiale vansker, viser årets søkertall til UV. – Dette er ferdigheter som er etterspurt hos framtidas arbeidsgivere, sier professor Gunnar Bjørnebekk.