Den internasjonale dagen for stamming markeres verden over i dag, 22. oktober. For mange er stamming en livslang vanske, derfor er det viktig for barn og unge å få gode forbilder som snakker slik de selve gjør, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
Aktuelle saker - Side 6
Christiane Lingås Haukedal, som nylig disputerte ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, peker på mangler i språkoppfølgingen hos barn med nedsatt hørsel.
Stadig flere norske skolebarn lever i fattigdom. Professor Henrik Zachrisson forklarer hvorfor barn fra fattige familier gjør det dårligere på skolen, selv om nettopp skolen skal være et sted for sosial utjevning.
Forskningsdagene 2020 har hjernen som tema. Institutt for spesialpedagogikk bidrar med to arrangementer på Litteraturhuset, som du enten kan følge der, eller hjemme i egen stue.
Nasjonale anbefalinger og pakkeforløp finnes nå for en rekke medisinske tilstander, men hvorfor finnes det ikke for diagnoser som dysleksi? For å sikre likeverdige tilbud av høy kvalitet uavhengig av sosial bakgrunn og bosted, bør man kanskje tenke på noe lignende i skolesektoren for de som strever med lærevansker, mener professor Monica Melby-Lervåg.
Instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk er stolt over at 188 personer har takket ja til en studieplass i bachelor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
En hilsen fra ledelsen til deg som er avgangsstudent på Institutt for spesialpedagogikk.
Førsteamanuensis Luca Tateo mener at vitenskap uten grenser er en universell ressurs for menneskeheten.
Akkurat nå pågår en spørreundersøkelse rundt om i verden om hvordan vi oppfatter risikoen og spredningen av koronaviruset. Vil du være med?
Eva Hjörne er spesielt interessert i hvordan skoleverket forholder seg til elever som har det vanskelig. Hun mener skolen må endres som institutsjon for å kunne forebygge frafall og øke trivsel.
Institutt for spesialpedagogikk søker forskningsassistenter til en spennende studie om læringsmiljø i hjemmet. Som en del av det longitudinelle forskningsprosjektet NumLit, undersøker vi faktorer i hjemmet som påvirker lese- og matematikkutvikling.
Norges forskningsråd har valgt utviklingshemmedes levekår som et viktig forskningsområde. Her forklarer forskerne hva de vil undersøke og hva de ønsker at prosjektet skal bidra med.
I forbindelse med oppstart av forskningsprosjektet Second Language Plus, lyser vi nå ut to stipendiatstillinger. Prosjektet eies av Institutt for spesialpedagogikk, UiO og har flere samarbeidspartnere som Høgskulen på Vestlandet og Statped.
Riikka Mononen mener at forskningsbasert kunnskap og forskningsbaserte undervisningsmetoder kan forbedre barns matematikkferdigheter. Men vi trenger også å tilby tilsvarende kunnskap og redskaper til lærerne.
Prosjektleder Riikka Mononen har lagd en julekalender med tekster eller videoer om matematikkvansker i hver luke.