Riikka Mononen mener at forskningsbasert kunnskap og forskningsbaserte undervisningsmetoder kan forbedre barns matematikkferdigheter. Men vi trenger også å tilby tilsvarende kunnskap og redskaper til lærerne.
Aktuelle saker - Side 7
Prosjektleder Riikka Mononen har lagd en julekalender med tekster eller videoer om matematikkvansker i hver luke.
Instituttleder Ona Bø Wie og forskningsleder Monica Melby-Lervåg mener at forslagene i Stortingsmelding 6 «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» vil gi bedre læring for flere.
Kari-Anne Bottegaard Næss bestemte seg tidlig for å bli lærer. En avgjørelse hun holdt hardnakka på inntil hun for vel et ti-år sia ga etter for intens overtalelse.
Åste Marie Mjelve Hagen er førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk og er opptatt av evidensbasert veiledning og rådgivning til de som jobber med barn.
Åste Marie Mjelve Hagen, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk forteller om språkstimulering som virker for barnehagebarn.
Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer.
Alle landets logopeder kan nå glede seg til et nyttig verktøy om kartlegging og oppfølging av personer som stammer.
Nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk arbeider for å fremme spesialpedagogisk utdanning og forskning. Formålet er å bidra til at barn og unge med særskilte behov får best mulig hjelp. 27 representanter fra utdanningene i spesialpedagogikk var representert da Institutt for spesialpedagogikk arrangerte den første samlingen i nettverket.
I forbindelse med gjennomføringen av et forskningsprosjekt søker Institutt for spesialpedagogikk, UiO, forskningsassistenter til høsten 2019.
Doktorgradsavhandlingen til Hanne Næss Hjetland var så fremragende at hun tildeles H.M. Kongens gullmedalje.
Per Magnus Riseng gjør et flott portrettintervju med Jan Grue i forskningsmagasinet Apollon: "Alt under kontroll. Veien til de gjeveste litteraturprisene begynte da Jan Grue innså at noen trodde han levde et tragisk liv"
Professor Kari-Anne Bottegaard Næss ved Institutt for spesialpedagogikk får 20 millioner fra forskningsrådet til å forske på språktiltak for barnehagebarn.
Bjørn Lyxell har forsket på 200 barn mellom 6- 10 år med Cochleaimplantat og sammenlignet de med 200 normalhørende barn. Forskningen viser at jo tidligere barnet har fått et cochleaimplantat desto bedre presterer det på kognitive tester.
I de aller fleste sammenhenger i livet, så møter vi en eller annen form for lyd. Visste du at om lag 12 prosent av befolkningen har nedsatt lydtoleranse?