– For meg er spesialpedagogisk forskning primært relatert til å kartlegge barn og voksnes livs- og læringsbetingelser, og å utvikle tiltak for å bedre disse livs- og læringsbetingelsene, sier førsteamanuensis Steinar Theie.
Aktuelle saker - Side 9
Førsteamanuensis Vasiliki Diamantis hovedmotivasjon som forsker er å dele kunnskap med pedagoger og klinikere, samt å formidle effektive forebyggingsverktøy som kan hjelpe barna med lese- og skrivevansker.
– Jeg er bekymret for alle elevene som ikke får den opplæringen de skal ha, sier professor Monica Melby-Lervåg.
Ved Universitetet i Oslo (UIO) og Sunnaas Sykehus HF pågår det nå et forskningsprosjekt om gruppebehandling av kognitive vansker etter en ervervet hjerneskade. Fokuset er på sosiale kommunikasjonsferdigheter.
Berkeley ligger i solfylte California bare en 20 minutters busstur unna San Francisco. Institutt for spesialpedagogikk er så heldige å ha en utvekslingsavtale med University of California, Berkeley. Ida er på utveksling våren 2018.
– Å tilegne seg språk er kanskje den største intellektuelle bragden vi alle er nødt til å utføre de første årene i livet, sier professor Janne von Koss Torkildsen. Hun mottok nylig Curt von Eulers ærespris for 2018, for sin fremragende forskning på kognitive og nevrobiologiske aspekter ved lese- og språkutvikling.
Har du eit nyttårsforsett om å lese jamt og trutt, for å unngå skippertak rett før eksamen? Her er oppskrifta på ein god leseplan.
Terje Ulv Throndsens masteroppgave «Kjønnsforskjeller i matematikk. En kvantitativ undersøkelse av lavtpresterende førsteklassinger» er nominert til pris for beste masteroppgave med kjønnsperspektiv ved UiO 2017.
Vi har spurt tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
I dag presenterer vi Iris Nordmo Kvammen , som først tok en bachelorgrad i her og fullførte master med fordypning i spesifikke lærevansker i 2017.
Vi har spurt tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
I dag presenterer vi Astrid Flakk, som først tok en bachelorgrad her og så master med fordypning i audiopedagogikk i 2009.
Vi har spurt tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
I dag presenterer vi Hedda Greni, som var ferdig med bachelor i spesialpedagogikk våren 2017.
En evnetest kan si noe om elevens kognitive evner. Men kan den si noe om elevens læringspotensiale og hverdagsfungering? Temaet bli diskutert på ISPs seminar om evnetesting og utviklingshemming.
Vi har spurt fire tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
I dag presenterer vi Lene Marie Bunes Vestvoll, som først tok en bachelorgrad her, og så tok fordypning i utviklingshemming. Hun var ferdig med mastergraden i 2016.
Institutt for spesialpedagogikk arrangerte et åpent seminar om dysleksi i anledning besøk av Professor Zoccolotti fra Institutt for Psykologi på Universitet i Sapienza, Roma. Hans seminar handlet om hva som er vanskelig for barn med dysleksi og han problematiserte spesifikke vansker versus generelle.
Vi har spurt fire tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
I dag presenterer vi Katarina Bakken, som var ferdig med bachelorgraden i spesialpedagogikk våren 2017.