Hvordan skal retten til spesialundervisning innfris?
«Spesialpedagog» er ikke en beskyttet tittel og i dag er det ikke i lovverket et kompetansekrav til dem som skal undervise barn og unge med spesielle opplæringsbehov. Til tross for Nordahl-utvalgets forslag om å fjerne den lovfestede retten til spesialundervisning, meldte regjeringen i sommer at denne retten skal beholdes.
- Hvordan skal retten til spesialundervisning innfris?
- Hva kjennetegner spesialpedagogisk kompetanse?
- Hva skal til for å bedre kvaliteten på spesialundervisning i en inkluderende skole?
Dette er spørsmål som forskergruppen ønsker å bringe opp i en møteplass for alle interesserte.
Om innlederen
Innleder er Morten Hendis, seniorrådgiver i Barneombudet.
Diskusjonen ledes av Monica Dalen, professor emerita ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
Målgruppe
Temamøtet er rettet mot forskere, lærere og spesialpedagoger, ansatte i PPT og Statped, studenter og ellers alle som er interessert i temaet.