Eva-Mari Andersen diskuterer løsningen på kreftgåten

Stipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk, Eva-Mari Andersen samtaler med professor Jarle Breivik ved Institutt for medisinske basalfag om hans nye bok "Løsningen på kreftgåten".

foto av Andersen

Stipendiat Eva-Mari Andersen ved Instittut for spesialpedagogikk, UiO (foto: Colvin/UiO)

Andersen, som gjester bokbadet til Breivik, tar utgangspunkt i sitt doktorgradsprosjekt om unge kreftoverlevendes italesatte erfaringer, som berører forskning og følelser, alvorlig sykdom og kultur, når hun stiller ham spørsmål.

Hun spør: hvordan påvirker vår felles sosiale og kulturelle kontekst hvordan vi snakker om, tenker om, tematiserer og forstår kreft?

"Kreftsykdommmer er et gigantisk samfunnsproblem, og få ting her i verden virker mer meningsløst enn kreft. Det er vanskelig å forstå hvorfor våre egne celler begynner å formere seg ukontrollert, invaderer andre organer og til slutt dreper oss. Det virker både ulogisk, brutalt og ondskapsfullt at så mange, selv unge mennesker, blir suke og dør på denne grusomme måten", sitat fra Breiviks nye bok.

• Hvorfor er det slik?
  • Hva er logikken?
  • Hva er meningen?

Mer om arrangementet

Bokbad: Er løsningen på kreftgåten slutten på menneskeheten?

Publisert 26. apr. 2022 11:04 - Sist endret 26. apr. 2022 11:22