Hvordan kommuniserer vi med barna?

Forskningstorget 2018: Noen snakker mye med barna, mens andre snakker lite. Noen vil snakke, men strever med det. Lær mer om hvordan barn og voksne kommuniserer hjemme og på skolen.  Møt opp på Universitetsplassen, på stand nr. 31.

Meningsfylt interaksjon mellom barn og voksne er viktig for best mulig språkutvikling. (Illustrasjonsbilde: Colourbox)

Hvem snakker mest i din familie?

Språk er verktøy for tanker og kommunikasjon. Barn lærer språk i dialog med andre. De trenger både å lytte til mange forskjellige ord og delta aktivt i interaksjon.

• Snakker kvinner og menn like mye til barn?
  • Hvor mange ord hører barn om dagen?

Kom innom vårt telt og få svar!

Kan du kommunisere uten å si et ord?

Test om du er god på kroppsspråk og andre kommunikasjonsmidler som ikke innebærer vanlig tale, delta på vår quiz - og lær mer om forskning!

I vår stand vil du lære mer om disse temaene

• Hvor viktig meningsfylt interaksjon mellom barn og voksne er for best mulig språkutvikling.
  • Kjønnsforskjeller når det gjelder voksnes kommunikasjon med små barn.
  • Hvordan man kan snakke uten ord og bruke ulike tekniske løsninger for å kommunisere og lære nye ord.
  • Hvordan påvirkes verbal kommunikasjon mellom barn og voksne av barns daglig bruk av PC, iPad og TV.
  • Språkforstyrrelse – en vanlig ,men likevel ukjent diagnose.

Vi gleder oss til å få besøk av deg på stand nr. 31!

bilder-forskningstorget

Foto: ISP

Sentral bidragsyter

Oslo Assessment, Intervention and Learning Lab og Institutt for spesialpedagogikk, UiO