Språk- og leseutvikling, fra årsaker til intervensjon

Bli med oss for å feire Charles Hulmes bidrag til forskning og praksis!

bilde av barnetegninger

Illustrasjonsfoto: Shane Colvin / UiO

Charles Hulme har vært professor II på Institutt for spesialpedagogikk, UiO i over 30 år.

bilde av forskeren
Charles Hulme (foto:privat)

Hulme har spilt en stor rolle for utviklingen av forskningen, og også for koblingen mellom forskning og praksis hos oss.

Dette ønsker vi å markere gjennom holde et heldagsseminar for å vise forskning inspirert av bidragene til Hulme. Seminaret arrangeres av Institutt for spesialpedagogikk og SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.

Temaet for seminaret er "Språk- og leseutvikling, fra årsaker til intervensjon".  På seminaret vil vi høre fra personer som har nytt godt av Hulmes' fremragende vitenskapelige kompetanse og veiledning.  Vi planlegger feiring og refleksjon rundt de mange  bidragene Hulme har hatt på instituttet,  hvor vi står i dag og hva som er kritiske spor videre for språk- og lesefeltet.

09:00: Velkommen og praktisk informasjon

09:20: Åpning ved instituttleder Ona Bø Wie

9:30: Musikalsk innslag

09:55: “Scaling up school-based language intervention in the early years”. Gillian West, University College London.

10:20: “A digital morphology-based vocabulary intervention: from a randomized controlled trial to a social innovation". Janne von Koss Thorkildsen, Universitetet i Oslo.

10:40 - 11:00: Pause

11:00: “How Charles encouraged me to do what I never planned to do: intervention research!”, Kristina Moll, Universitetet i München.

11:25: "Language and literacy: what did we know where did we go? A resymé of my more than 30 years of friendship and collaboration with Charles Hulme." Solveig-Alma Halaas Lyster, Universitetet i Oslo.

11:50 - 12:50: Lunsj. Det er mulig å kjøpe mat i kantinen.

12:50: "Four critical areas to improve communication in individuals with Down syndrome: results of more than 15 years of research inspired by Charles Hulme."  Kari-Anne B. Næss, Universitetet i Oslo.

13:25: “Hulme’s true skepticism: My journey in research with Charles”  Monica Melby-Lervåg Universitetet i Oslo.

13:45 - 14:00: Pause

14:00: Arne Lervåg, Universitetet i Oslo.

14:25: “Improving Reading Comprehension through Language Comprehension and Early Word Reading: A Multi-Site Randomized Trial”. Trude Nergård-Nilssen Universitetet i Tromsø.

14:50: “From reading retardation to commercial success: the life and trials of Charles Hulme”. Maggie Snowling, St. Johns College, Oxford.

15:30: Mingling, kaker og bobler. Alle seminardeltakere er velkommen til en liten mottakelse i resepsjonen på ISP.

Påmelding

Jeg ønsker å delta