Velkommen til utdelingen av Jonasprisen 2023

Institutt for spesialpedagogikk ønsker alle interesserte hjertelig velkommen til utdelingen av Jonasprisen 2023. Prisen deles årlig ut til en person, organisasjon eller institusjon som har medvirket til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn.

Bildet kan inneholde: virveldyr, organ, pattedyr, gest, deling.

Tegning laget av Finn Graff

Velkommen og åpning
Ona Bø Wie, instituttleder

Kunstnerisk innslag
Beharie

Tale for dagen
Marianne Borgen, ordfører i Oslo

Kunstnerisk innslag
Beharie

Utdeling av Jonasprisen 2023
Øistein Anmarkrud, leder av juryen for Jonasprisen

Arrangementet er åpent for alle.

Jonasprisen

Jonasprisen deles ut av Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Prisvinneren skal ha ”medvirket til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn, hvor menneskelig variasjon og personlige særtrekk vurderes som en berikelse og ikke som et problem.”

Jonasprisen, som ble etablert i 1984, har fått navnet etter Jens Bjørneboes roman Jonas fra 1955. Boka rettet i sin tid kritikk mot skolens vilje til å inkludere barn med særskilte behov.

Tidligere prisvinnere har blant annet vært Johann Olav Koss, Margreth Olin, Lars Monsen, Wenche Foss, Ingvar Ambjørnsen, Herbjørg Wassmo, Simon Flem Devold, Kjersti Horn og Marte Wexelsen Goksøyr, Eddi Eidsvåg og Arne Husjord (grunnleggerne av pøbelprosjektet), Mari Storstein, Leo Ajkic og NRK Super.

Publisert 4. aug. 2023 11:32 - Sist endret 4. aug. 2023 11:32