-
-
-
-
Løken, Katrine Vellesen; Bhuller, Manudeep; Drugli, May Britt; Leiulfsrud, Håkon; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Størksen, Ingunn
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2024).
Lekbasert læring har sterk støtte i forskning.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Vis sammendrag
Forskning viser store forskjeller i kognitiv og sosial utvikling mellom barn av foreldre med lav utdanning versus foreldre med høy utdanning allerede i barnehagen. Og det fortsetter i skolen. Dette skjer i en barnehage hvor leken er sentral, men har liten plass i skolen. Forskning finner at barn utvikler seg gjennom fri og veiledet lek. I veiledet lek tilfører pedagogen leker og aktiviteter med en pedagogisk intensjon, men med vekt på barns medvirkning. Norsk forskning viser at femåringer som deltar i noe mer veiledet lek, scorer høyere på utvikling før skolestart, spesielt når barnehagelærer får kompetanseheving.
-
Løken, Katrine Vellesen; Bhuller, Manudeep; Drugli, May Britt; Leiulfsrud, Håkon; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Størksen, Ingunn
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2024).
Bredt kunnskapsgrunnlag.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
132(9),
s. 30–30.
Vis sammendrag
Systematisk utprøving viser at noe mer veiledet lek - i tillegg til den frie leken - ga viktig læring og utvikling før skolestart.
-
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2023).
The effects of a free universal after school program on child academic outcomes.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2023).
The eects of a free universal after school program on child academic outcomes.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde & Salvanes, Kari Vea
(2023).
Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
Bedre skole 2 2023.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Pedersen, Cathrine; Opheim, Vibeke & Solheim, Oddny Judith
(2023).
Webinar om forskning på lærertetthet.
-
-
Drange, Nina Eirin & Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2022).
The effects of a free universal after school program on child academic outcomes.
-
Drange, Nina Eirin & Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2022).
The effects of a free universal after-school program on
child academic outcomes.
-
Salvanes, Kari Vea; Opheim, Vibeke & Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2022).
Flere lærere kan gi bedre elevresultater.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
-
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2022).
Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
-
Lund, Bjarte Aarmo; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Lison, Pierre
(2022).
Problemer på kontoret: Alltid jeg som må trakte kaffe.
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Lund, Bjarte Aarmo; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Moen, Ole Martin
(2022).
Hva bør vi være mest redd for akkurat nå?
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
-
Elken, Mari; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Dale, Ragnhild Freng
(2021).
Hva i alle dager er tverrfaglighet?
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2021).
Utdanningsulikhet - like forutsetninger, like muligheter? .
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2021).
Intervju om årets opptak til høyere utdanning.
[Avis].
Bergens Tidende.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2021).
Intervju om årets opptak til høyere utdanning.
[Avis].
Dagens Næringsliv.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2021).
Intervju om årets opptak til høyere utdanning.
[Avis].
Budstikka.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2021).
Intervju om årets opptak til høyere utdanning.
[Avis].
Dagens Næringsliv.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2021).
Intervju om opptakssystem og yrkesvalg.
[Avis].
DNMagasinet.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2021).
Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2021).
Achievement Gaps by Parental Income and Education.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2021).
Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2021).
Intervju om fritt skolevalg.
[TV].
NRK morgennytt.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Hvilken rolle spiller barnehage og skole?
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Intervju om fritt skolevalg.
[Avis].
Dag og tid.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Debatt om fritt skolevalg.
[TV].
Dagsnytt 18.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Presentasjon av rapport om opptak til høyere utdanning.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Effekten av en bevilgning til økte lærerressurser på 1.-4. trinn.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Intervju i forbindelse med årets opptak til høyere utdanning.
[Avis].
Dagens Næringsliv.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Intervju i forbindelse med årets opptak til høyere utdanning og "koronakullet".
[Avis].
VG.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Intervju om hvordan karantener og fravær i forbindelse med pandemien kan påvirke elever i grunnskolen.
[Avis].
VG.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Intervju om hvordan karantener og fravær i forbindelse med pandemien kan påvirke elever i videregående .
[Avis].
VG.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Debatt om fritt skolevalg.
[Radio].
Politisk kvarter.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Debatt om hvordan pandemien kan påvirke inntak til høyere utdanning.
[TV].
Dagsnytt 18.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Intervju om fritt skolevalg .
[Avis].
Utdanningsnytt.no.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Nasjonale prøver – et forskerperspektiv.
Utdanningsnytt.no.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Forsøk i skolen.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
s. 57–60.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2020).
Fritt skolevalg? En gjennomgang av relevant forskning (høringsnotat).
Vis sammendrag
Fritt skolevalg kan motiveres ved at det er forskjeller mellom både skoler og elever og at elevene selv er de beste til å vurdere hvor de vil passe inn. En beslektet motivasjon er at det kan være positivt for ressurssvake områder at elever som bor der kan skal kunne velge bort lokalskolen, som særlig i internasjonal sammenheng også er ressurssvak. En siste motivasjon er at fritt skolevalg fører til konkurranse blant skoler og elever som kan føre til økt skolekvalitet og bedre elevprestasjoner. Motargumentene er at fritt skolevalg gjør at noen står friere til å velge enn andre og at dette kan ha uheldige konsekvenser for elever, skoler og nærmiljø. Når man skal vurdere effekten av fritt skolevalg er det aktuelt å se på hvordan det påvirker prestasjoner og gjennomføring, grad av segregering og andre mulige utfall.
-
-
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan & Salvanes, Kari Vea
(2019).
Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte?
Vis sammendrag
Betydningen av lærertetthet for elevers læringsutbytte et av de mest debatterte forholdene knyttet til ressursbruk i skolen, både i politikk og forskning. NIFU evaluerer norm for lærertetthet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet i perioden 2019–2022. Ny norm for lærertetthet innebærer at gruppestørrelsen i ordinær undervisning skal være 15 elever per lærer på 1.–4. trinn og 20 elever per lærer på 5.–10. trinn. I denne publikasjonen gir vi et innblikk i den eksisterende forskningslitteraturen som beregner effekter av lærertetthet på elevenes læringsutbytte. Disse gir oss viktig innsikt i faktorer som kan bidra til at normen lykkes, både når det gjelder hvordan lærerressursen benyttes og i hvilken grad vi kan forvente at ulike grupper påvirkes
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2018).
"Tett oppfølging – Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» og «Østfoldmodellen –sosialfaglige rådgivere i videregående skole».
-
Flatø, Martin; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Ulriksen, Robin; Belanger, Julie & Sutherland, Alex
(2017).
RCT – en metode for politikkrelevant utdanningsforskning.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Strøm, Bjarne & Falch, Torberg
(2017).
Local government mergers and school quality.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2017).
Alternative fakta fra Utdanningsforbundet.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2017).
Dagsnytt 18.
[TV].
NRK 2, NRK P2.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2016).
Intervju i forbindelse med artikkel i avhandlingen om karaktervarians.
[Avis].
Dagens Næringsliv.
-
Sandsør, Astrid M. Jorde
(2016).
Grade variance.
-
Sandsør, Astrid M. Jorde & Strøm, Bjarne
(2016).
Municipality mergers.
-
Sandsør, Astrid M. Jorde
(2016).
Evidence-based recommendations for educational policy.
-
Sandsør, Astrid M. Jorde
(2014).
Hva er utdanningens verdi?
-
Sandsør, Astrid M. Jorde
(2012).
Hva er en god lærer?
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
-
Løken, Katrine; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Drugli, May Britt; Leiulfsrud, Håkon; Manudeep, Bhuller & Størksen, Ingunn
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2024).
Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn.
Kunnskapsdepartmentet.
Vis sammendrag
Barn av foreldre med lav utdanning har i gjennomsnitt svakere selvregulering, arbeidsminne og ordforråd, vansker med å tilpasse seg pedagogiske aktiviteter, og høyere forekomst av adferdsproblemer. Forskjellene kan man se allerede i barnehagen, og forskjellene er der i alle faglige tester i utdanningsløpet. Det er særlig urovekkende at sosiale forskjeller har en tendens til å bli
sterkere utover i utdanningsløpet og at vi har sett økende forskjeller i Norge over de siste årene. Ekspertgruppens viktigste budskap er at barnehager, skoler og SFO kan og bør jobbe mer systematisk med å bidra til sosial utjevning og sosial mobilitet.
Målet til ekspertgruppen har vært å foreslå tiltak som har til hensikt å påvirke
barnas trivsel og helse, og deres faglige og sosioemosjonelle ferdigheter. Vi har prioritert tiltak som er sosialt utjevnende ved at de kan forventes i større grad å gagne svakt presterende elever fra familier med lavere sosioøkonomisk bakgrunn. Ekspertgruppen har utviklet en modell for å beregne langtidseffekter og kostnadseffektivitet av ulike tiltak for å berede grunnen for en helhetlig tilnærming i arbeidet med sosial utjevning. Anbefalingene vil fokusere på å omfordele og øke ressurser til det som virker.
I lys av dette foreslår ekspertgruppen å øke kvaliteten i barnehager gjennom styrket profesjonsutvikling av ansatte og systematisk lekbasert læring og veiledet lek, kombinert med full bemanning i hele barnehagens åpningstid.
Ekspertgruppen foreslår videre en bedre overgang mellom barnehagen og skolen gjennom økt pedagogisk samarbeid mellom barnehager og skole/SFO i form av veiledet lek, og økt kvalitet i SFO ved blant annet profesjonsutvikling av ansatte. Når det gjelder å styrke elevenes faglige ferdigheter, anbefaler ekspertgruppen bruk av intensiv smågruppeundervisning for svakt
presterende elever. Ekspertgruppen foreslår en omfordeling av midlene som er bundet opp i dagens lærernorm i skolen, til mer effektiv bruk av voksenressurser, i intensiv smågruppeundervisning og mer systematisk arbeid med sosioemosjonelle ferdigheter, i noen grad målrettet til skoler der det er ekstra behov for dette på grunn av levekårsutfordringer.
Ekspertgruppen kommer i tillegg med en rekke andre anbefalinger. Vi anbefaler ansvarliggjøring av skoler og kommuner i tilfeller der vedtak om spesialundervisning ikke følges opp, at det utarbeides planer for hvordan man skal sikre kompetent bemanning i barnehager og skoler både på kort og lang
sikt, at det vurderes (igjen) hvorvidt gratis skolemat skal tilbys, og gir støtte til Skjermbruksutvalgets forslag om å evaluere nasjonale retningslinjer, med sikte på å innskrenke uheldig skjermbruk for barn i barnehager og skoler.
Ekspertgruppen anbefaler også å styrke kunnskapsgrunnlaget rundt sosial ulikhet i barndommen gjennom å etablere nasjonale forløpsregistre om barn i barnehager og skoler.
-
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir & Pedersen, Cathrine
(2020).
Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0466-8.
Vis sammendrag
Det foreliggende arbeidsnotatet fra NIFU er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og er tredje delrapportering i det fireårige prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet». Arbeidsnotatet inkluderer en analyse av relevante mål fra grunnskolens informasjonssystem (GSI) over tid og en analyse av en spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere om norm for lærertetthet. Rapporten omhandler innføringen av lærernormen, følger av normen, hvordan ekstra lærerressurser benyttes ved skolene og hvordan skoleledere og skoleeiere opplever lærernormen. Arbeidsnotatet legger vekt på å kartlegge data deskriptivt, og vil bli brukt som et grunnlag for mer dyptgående og drøftende analyser i senere rapporteringer.
-
-
-
-
-
Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred & Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2017).
Sluttrapport fra evaluering av pilotering
av lærerspesialistordningen i norsk og
realfag.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0308-1.
Vis sammendrag
Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister er utført i samarbeid mellom NIFU og NTNU Samfunnsforsking på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er sluttrapporten fra evalueringen. Det ble også levert en delrapport etter første skoleår av pilotperioden, og i denne sluttrapporten sammenlignes data fra tidlig og sent i piloten.
-
-
Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred & Sandsør, Astrid M. Jorde
(2016).
Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0202-2.
Vis sammendrag
På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomfører Utdanningsdirektoratet pilotering av ordning med lærerspesialister i realfag og norsk. Piloteringen strekker seg over to skoleår fra og med høsten 2015 til og med våren 2017. Hensikten med lærerspesialistordningen er todelt: i) å tilby en alternativ, faglig karrierevei for dyktige lærere uten at disse samtidig avslutter sin undervisningsgjerning i skolen, og bidra til å utvikle skolen som en kollektivt lærende organisasjon. NIFU og NTNU Samfunnsforskning evaluerer implementeringen og gjennomføringen av piloteringen av lærerspesialistordningen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er delrapporten fra evalueringen etter første skoleår. Rapporten er i hovedsak basert på spørreskjemadata samlet inn høsten 2015 kort etter oppstart av ordningen i skolene.
-
-
-
Drange, Nina Eirin; Havnes, Tarjei & Sandsør, Astrid M. Jorde
(2012).
Kindergarten for All: Long-run Effects of a Universal Intervention.
Statistisk sentralbyrå.
ISSN 0809-733X.