Christian Brandmo

Professor, forskerutdanningskoordinator
Bilde av Christian Brandmo
English version of this page
Telefon +47 22855243
Mobiltelefon +47 902 08 596
Rom 449
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 4. etg 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 OSLO

Faglige interesser

  • Motivasjon og læringsprosesser

  • Metakognisjon og selvregulering

  • Forskningsdesign

  • Kvantitative metoder og analyser

Undervisning

Undervisning høsten 2023

  • SPED1200 Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis
  • SPED4010 Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk
  • SPED4002 Spesialpedagogisk rådgivning og utredningsarbeid, med testsertifisering

Har tidligere undervist 

  • SPED1200 Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis
  • SPED1300 Læring i et livsløpsperspektiv
  • SPED2100 Utvikling i et livsløpsperspektiv

  • SPED2200 Den spesialpedagogiske tiltakskjeden

  • SPED4002 Spesialpedagogisk rådgivning, innovasjon og utredningsarbeid, med testsertifisering

  • SPED4010 Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk

  • Rektorutdanningen

  • UTLED4111 Styring og ledelse av utdanning
  • UTLED4301 Utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder

  • UTLED4302 Forskningsdesign

  • UTLED4303 Anvendt metode

  • DIDMET4000 Metodekurs i fagdidaktikk

  • DIDMET4200 Forskningsmetode og oppgaveforberedelse

  • UTLED4062 Utdanningsvitenskapelige metoder

  • UTLED4071 Prosjektseminar med anvendt metode

  • PPU3210 Undervisning og læringsforløp

  • PPU3310L Undervisning og læringsforløp

  • PPU3120D PPU deltid - Hoveddel

  • UTLED4061 Utdanningsvitenskap, forskningsstrategier og metoder

  • UTLED4070 Statistikk

  • PED4100 Teori og praksis - Peadgogisk-psykologisk rådgivning

    • Kurs i bruk av psykologiske tester

    • Kurs i motivasjon og selvregulert læring

  • PED4010 Statistikk

  • PED2140 Hvordan mennesker lærer

  • Kurs i læringsteori for vitenskapelige ansatte (Fagområdet for universitetspedagogikk)

Bakgrunn

Utdannelse

  • PhD i pedagogikk, Universitetet i Oslo
  • Can.ed (pedagogisk psykologi), Universitetet i Oslo

Arbeidsbakgrunn

  • Professor i spesialpedagogikk, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, 2019 -

  • Førsteamanuensis i spesialpedagogikk, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, 2018 - 2019

  • Førsteamanuensis i utdanningsledelse, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, 2011 - 2018

  • Nestleder / forskningsleder, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, 2012 - 2014 

  • Universitetslektor i pedagogikk/utdanningsledelse, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo, 2010 - 2011

  • Stipendiat, Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo, 2005 - 2010

  • Pedagogisk-psykologisk rådgiver, Akershus Fylkeskommune, 2004 - 2005

Publikasjoner

  • Bjørnsen, Hanne Nissen; Bjørnebekk, Gunnar & Brandmo, Christian (2023). Schools as a Source of Mental Health Literacy: Adjusting and Validating a Mental Health Literacy Scale. Health Promotion Practice. ISSN 1524-8399. doi: 10.1177/15248399231161090.
  • Bråten, Ivar; Brandmo, Christian; Ferguson, Leila Eve & Strømsø, Helge Ivar (2022). Epistemic Justification in Multiple Document Literacy: A Refutation Text Intervention. Contemporary Educational Psychology. ISSN 0361-476X. 71, s. 1–19. doi: 10.1016/j.cedpsych.2022.102122. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brandmo, Christian (2021). Metakognisjon og selvregulert læring, Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202710248. s. 94–110.
  • Brandmo, Christian (2021). Kognitive og sosialkognitive tilnærminger til læring, Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202710248. s. 77–93.
  • Wittek, Line & Brandmo, Christian (2021). Ulike tilnærminger til læring: et historisk riss, Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202710248. s. 27–46.
  • Brandmo, Christian & Tiplic, Dijana (2021). Nyutdannede læreres opplevelse av læreryrket. I Björnsson, Julius Kristjan (Red.), Hva kan vi lære av TALIS 2018. Gode relasjoner som grunnlag for læring. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-70898-6. s. 107–122. doi: https:/doi.org/10.23865/noasp.123.ch6. Fulltekst i vitenarkiv
  • Cheng, Chia-Hui; Bråten, Ivar; Yang, Fang-Ying & Brandmo, Christian (2021). Investigating structural relationships among upper‐secondary school students' beliefs about knowledge, justification for knowing, and Internet‐specific justification in the domain of science. Journal of Research in Science Teaching. ISSN 0022-4308. doi: 10.1002/tea.21689. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brandmo, Christian & Bråten, Ivar (2021). Measuring Internet-Specific Reading Motivation and Engagement in an Academic Domain. Nordic Journal of Literacy Research. ISSN 2464-1596. 7(1), s. 21–44. doi: 10.23865/njlr.v7.2215.

Se alle arbeider i Cristin

  • Brandmo, Christian; Bråten, Ivar; Ferguson, Leila Eve; Anmarkrud, Øistein & Strømsø, Helge Ivar (2023). Epistemic justification and interest as predictors of pre-service teachers' topic beliefs and knowledge.
  • Brandmo, Christian; Strømsø, Helge Ivar; Anmarkrud, Øistein; Ferguson, Leila Eve & Bråten, Ivar (2023). Epistemic Beliefs and Interest as Predictors of Student Teachers’ Attitudes towards Deep Learning.
  • Bråten, Ivar; Brandmo, Christian; Ferguson, Leila Eve & Strømsø, Helge Ivar (2022). Beliefs about justification for knowing and the selection and processing of multiple documents: An intervention.
  • Brandmo, Christian & Bråten, Ivar (2021). Om lesemotivasjon. I Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Red.), Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-65006-3. s. 213–226.
  • Anmarkrud, Øistein & Brandmo, Christian (2021). Engasjerende leseundervisning. I Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Red.), Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-65006-3. s. 227–240.
  • Bråten, Ivar; Brandmo, Christian; Ferguson, Leila Eve & Strømsø, Helge Ivar (2021). Epistemic justification in multiple documents literacy.
  • Brandmo, Christian; Hopfenbeck, Therese N. & Panadero, Ernesto (2020). Bridging Classroom Assessment and Self-Regulated Learning: September 2020’s Special Issue of Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. Times Magazine, Journal of AERA's special interest group for Studying Self-Regulated Learning. 3(12).
  • Brandmo, Christian; Panadero, Ernesto & Hopfenbeck, Therese Nerheim (2020). Bridging classroom assessment and self-regulated learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. ISSN 0969-594X. 47(4), s. 319–331. doi: 10.1080/0969594X.2020.1803589.
  • Brandmo, Christian & Bråten, Ivar (2020). Measuring internet-specific reading motivation and engagement [Roundtable Session].
  • Brandmo, Christian; Anmarkrud, Øistein & Latini, Natalia (2019). Antecedents of teacher efficacy and instructional practice in Internet reading for dyslexic students.
  • Brandmo, Christian; Bjørnebekk, Gunnar; Mononen, Riikka-Maija; Olsen, Rolf Vegar & Slungård, Kristin (2021). Læring, motivasjon, trivsel og tverrfaglige tema i fagfornyelsen: Teknisk rapport fra utviklingen av spørreskjema til elever og lærere. Universitetet i Oslo.
  • Brandmo, Christian; Bjørnebekk, Gunnar; Mononen, Riikka; Olsen, Rolf Vegar & Slungård, Kristin (2021). Læring, motivasjon, trivsel og tverrfaglige tema i fagfornyelsen: Teknisk rapport fra utviklingen av spørreskjema til elever og lærere. Universitetet i Oslo. ISSN 978-82-93847-05-2. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 15. aug. 2018 12:54 - Sist endret 28. aug. 2023 15:20