Christian Brandmo
Professor, forskerutdanningskoordinator
Faglige interesser
-
Motivasjon og læringsprosesser
-
Metakognisjon og selvregulering
-
Forskningsdesign
-
Kvantitative metoder og analyser
Undervisning
Undervisning høsten 2023
- SPED1200 Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis
- SPED4010 Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk
- SPED4002 Spesialpedagogisk rådgivning og utredningsarbeid, med testsertifisering
Har tidligere undervist
- SPED1200 Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis
- SPED1300 Læring i et livsløpsperspektiv
-
SPED2100 Utvikling i et livsløpsperspektiv
-
SPED2200 Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
-
SPED4002 Spesialpedagogisk rådgivning, innovasjon og utredningsarbeid, med testsertifisering
-
SPED4010 Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk
-
Rektorutdanningen
- UTLED4111 Styring og ledelse av utdanning
-
UTLED4301 Utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder
-
UTLED4302 Forskningsdesign
-
UTLED4303 Anvendt metode
-
DIDMET4000 Metodekurs i fagdidaktikk
-
DIDMET4200 Forskningsmetode og oppgaveforberedelse
-
UTLED4062 Utdanningsvitenskapelige metoder
-
UTLED4071 Prosjektseminar med anvendt metode
-
PPU3210 Undervisning og læringsforløp
-
PPU3310L Undervisning og læringsforløp
-
PPU3120D PPU deltid - Hoveddel
-
UTLED4061 Utdanningsvitenskap, forskningsstrategier og metoder
-
UTLED4070 Statistikk
-
PED4100 Teori og praksis - Peadgogisk-psykologisk rådgivning
-
PED4010 Statistikk
-
PED2140 Hvordan mennesker lærer
-
Kurs i læringsteori for vitenskapelige ansatte (Fagområdet for universitetspedagogikk)
Bakgrunn
Utdannelse
- PhD i pedagogikk, Universitetet i Oslo
- Can.ed (pedagogisk psykologi), Universitetet i Oslo
Arbeidsbakgrunn
-
Professor i spesialpedagogikk, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, 2019 -
-
Førsteamanuensis i spesialpedagogikk, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, 2018 - 2019
-
Førsteamanuensis i utdanningsledelse, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, 2011 - 2018
-
Nestleder / forskningsleder, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, 2012 - 2014
-
Universitetslektor i pedagogikk/utdanningsledelse, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo, 2010 - 2011
-
Stipendiat, Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo, 2005 - 2010
-
Pedagogisk-psykologisk rådgiver, Akershus Fylkeskommune, 2004 - 2005
Publikasjoner
-
Bjørnsen, Hanne Nissen; Bjørnebekk, Gunnar & Brandmo, Christian
(2023).
Schools as a Source of Mental Health Literacy: Adjusting and Validating a Mental Health Literacy Scale.
Health Promotion Practice.
ISSN 1524-8399.
doi:
10.1177/15248399231161090.
Vis sammendrag
Over the last decade, there has been a growing interest in mental health literacy (MHL) in health promotion, largely motivated by increased awareness of MHL as a modifiable determinant of mental health. Accordingly, MHL has been associated with the health-promoting school approach emerging over the last 20 years. To succeed in promoting MHL, it is of vast importance to evaluate working strategies and interventions to address MHL using validated instruments. The current study describes the revision and psychometric testing of a modified version of the 10-item adolescents’ positive MHL measure, the MHPK-10, the only identified instrument measuring adolescents’ positive MHL. The MHPK-10 was adjusted to address the previously documented ceiling effects and was further optimized for use in schools by reworking it to measure learning rather than self-reported knowledge, becoming the new nine-item Mental Health Learning Scale (MHLS-9). The MHLS-9 was tested on a national sample of N = 2,012 Norwegian ninth graders. Data were analyzed by confirmatory factor analysis (CFA) and tests of reliability and validity. The revised CFA model for the MHLS-9 showed an improved fit over the original CFA model for the MHPK-10. The MHLS-9s’ CFA model revealed excellent factor determinacy (.95) and scale reliability (ω = .91). Thus, the MHLS-9 is an improved measure for the positive component of MHL for use in school settings, enabling researchers and practitioners to evaluate and focus positive MHL interventions in schools using a short, reliable, and valid measure for adolescents’ learning about the factors promoting good mental health.
-
-
Brandmo, Christian
(2021).
Metakognisjon og selvregulert læring,
Pedagogikk - en grunnbok.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202710248.
s. 94–110.
-
Brandmo, Christian
(2021).
Kognitive og sosialkognitive tilnærminger til læring,
Pedagogikk - en grunnbok.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202710248.
s. 77–93.
-
Wittek, Line & Brandmo, Christian
(2021).
Ulike tilnærminger til læring: et historisk riss,
Pedagogikk - en grunnbok.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202710248.
s. 27–46.
-
-
-
Se alle arbeider i Cristin
-
Brandmo, Christian; Bråten, Ivar; Ferguson, Leila Eve; Anmarkrud, Øistein & Strømsø, Helge Ivar
(2023).
Epistemic justification and interest as predictors of pre-service teachers' topic beliefs and knowledge.
-
Brandmo, Christian; Strømsø, Helge Ivar; Anmarkrud, Øistein; Ferguson, Leila Eve & Bråten, Ivar
(2023).
Epistemic Beliefs and Interest as Predictors of Student Teachers’ Attitudes towards Deep
Learning.
-
Bråten, Ivar; Brandmo, Christian; Ferguson, Leila Eve & Strømsø, Helge Ivar
(2022).
Beliefs about justification for knowing and the selection and processing of multiple documents: An intervention.
-
Brandmo, Christian & Bråten, Ivar
(2021).
Om lesemotivasjon.
I Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Red.),
Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter..
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-65006-3.
s. 213–226.
-
Anmarkrud, Øistein & Brandmo, Christian
(2021).
Engasjerende leseundervisning.
I Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Red.),
Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter..
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-65006-3.
s. 227–240.
-
Bråten, Ivar; Brandmo, Christian; Ferguson, Leila Eve & Strømsø, Helge Ivar
(2021).
Epistemic justification in multiple documents literacy.
-
Brandmo, Christian; Hopfenbeck, Therese N. & Panadero, Ernesto
(2020).
Bridging Classroom Assessment and Self-Regulated Learning: September 2020’s Special Issue of Assessment in Education: Principles, Policy & Practice.
Times Magazine, Journal of AERA's special interest group for Studying Self-Regulated Learning.
3(12).
-
-
Brandmo, Christian & Bråten, Ivar
(2020).
Measuring internet-specific reading motivation and engagement [Roundtable Session].
-
Brandmo, Christian; Anmarkrud, Øistein & Latini, Natalia
(2019).
Antecedents of teacher efficacy and instructional practice in Internet reading for dyslexic students.
-
Brandmo, Christian; Bjørnebekk, Gunnar; Mononen, Riikka-Maija; Olsen, Rolf Vegar & Slungård, Kristin
(2021).
Læring, motivasjon, trivsel og tverrfaglige tema i fagfornyelsen: Teknisk rapport fra utviklingen av spørreskjema til elever og lærere.
Universitetet i Oslo.
-
Brandmo, Christian; Bjørnebekk, Gunnar; Mononen, Riikka; Olsen, Rolf Vegar & Slungård, Kristin
(2021).
Læring, motivasjon, trivsel og tverrfaglige tema i fagfornyelsen: Teknisk rapport fra utviklingen av spørreskjema til elever og lærere.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-93847-05-2.
Fulltekst i vitenarkiv
Se alle arbeider i Cristin
Publisert
15. aug. 2018 12:54
- Sist endret
28. aug. 2023 15:20