Faglige interesser
- Mitt forskningsfokus er hovedsakelig rettet mot språk- og leseutvikling og matematikkutvikling hos barn og barn med dysleksi, spesifikke språkvansker: I tillegg er jeg også spesielt interessert i språk og leseutvikling hos minoritetsspråklige/flerspråklige barn.
- Jeg er spesielt interessert i pedagogisk psykologisk rådgivning, utredning og pedagogiske tiltak og mye av min forskning gjenspeiler dette.
- Jeg har også en spesiell interesse for kvantitativ metode, og meta-analyse og eksperiment er mitt hovedfokus innenfor dette.
Undervisning
Jeg har undervist/underviser på ulike nivåer på Institutt for spesialpedagogikk, for eksempel:
- SPED4010/Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk: Kvantitative design og kusal metodologi
- PED4100/Teori og praksis i pedagogisk psykologisk rådgivning: Lesing og leseforståelse
- SPED3010/Leseutvikling og lesevansker: Koordinator
- Phd kurs i Meta-analyse
- Phd kurs i Forskningsmetode og design
- Diverse knyttet til test og utredning.
Bakgrunn
- Jeg har tidligere arbeidet som pedagogisk psykologisk rådgiver i PPT og spesialpedagogisk rådgiver ved Torshov kompetansesenter. Dette arbeidet omfattet utredning av barn med generelle lærevansker, spesifikke språkvansker, dysleksi og ADHD. I tillegg arbeidet jeg da også med rådgivning til foreldre og lærere angående tiltak i forhold til dette.
- I 2008 fullførte jeg min Phd avhandling "Phonological representations, verbal short-term memory and reading skills". Denne studien involverer en serie treningseksperimenter som har til hensikt å undersøke årssaksammenhenger I forholdet mellom fonologisk bevissthet, verbalt korttidsminne og leseferdigheter. I tillegg omfattet studien flere meta-analyser hvor jeg undersøkte hvordan barn med dysleksi presterer på tester av fonologisk bevissthet og verbalt korttidsminne.
- I 2009 startet jeg som Post doc (FRISAM finansiert) på et prosjekt som omhandler språk og leseferdigheter hos minoritetsspråklige.
- Jeg ble professor i 2012
- Fra 2013-2015 var jeg forskningsdekan
- Fra 2017-2019 var jeg nestleder på Instituttet
- I 2022 fikk vi forskningsrådsmidler til Senter for forskning på spesialpedagogikk og Inkludering som jeg leder
- I 2023 fikk vi Senter for fremragende forskning "Create" som skal forske på sosial ulikhet og utdanning. Jeg skal være nestleder de siste 5 årene
- Mer om mine prosjekter og forskning kan du se i Cristin
Verv
Har tidligere vært:
Prodekan for forskning på det Utdanningsvitenskapelige fakultet.
- Medlem i Rådet for forskningssaker UV fakultetet
- Medlem i styret ved Institutt for Spesialpedagogikk