English version of this page

Skikkethetsvurdering

Alle utdanninger i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Alle som er i kontakt med studenter på ISP, kan levere tvilsmelding om skikketheten til en student som ikke oppfyller de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket.

Hva er skikkethetsvurdering?

Utdanning i spesialpedagogikk er omfattet av Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Formålet med skikkethetsvurdering er å avgjøre om en student utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter eller sikkerhet til de pasienter, brukere, barnehagebarn, elever, klienter eller andre studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse.

 

En student som utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter og sikkerhet er ikke skikket for yrket. 

Formålet med denne vurderingen er å beskytte spesielt sårbare grupper mot uskikkede yrkesutøvere.

Det er to typer skikkethetsvurderinger, løpende og særskilt, og studenten vurderes opp mot forskriftens kriterier. 

Kriterier for skikkethetsvurdering

Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning har fastsatt noen kriterier for skikkethet som man blir vurdert på i utdanningsløpet. Dersom det er tvil om en student oppfyller disse kriteriene vil det foretas en særskilt skikkethetsvurdering.

 

 §3. Vurderingskriterier for lærer- og spesialpedagogiske utdanninger:

a) Studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg og til å lede læringsprosesser for barn og unge i samsvar med mål og retningslinjer for barnehagens og skolens virksomhet.

b) Studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en barnegruppe eller klasse ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn og unges sikkerhet og dere psykiske og fysiske helse.

c) Studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn og unge i samsvar med mål og retningslinjer for barnehagens og skolens virksomhet.

d) Studenten viser manglende vilje eller evne til å kommunisere og samarbeide med barn, unge og voksne.

e) Studenten har problemer av en slik art at han/hun fungerer svært dårlig i forhold til sine omgivelser.

f) Studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i lærerstudiet og kommende yrkesroller. 

g) Studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledningen.

h) Studenten viser truende eller krenkende adferd i studiesituasjonen.

 

Tvilsmelding

Alle som er i kontakt med studenten, kan levere tvilsmelding til. Det kan for eksempel være at du er bekymret for studentens holdninger, faglighet, omsorgsevne og personlig egnethet i arbeid som spesialpedagog.

Hvordan går jeg frem?

Du har rett til å melde fra om bekymringsfulle forhold. Som medmenneske har du også et ansvar for å hjelpe en student som har problemer.

Er du student ? Du melder tvil i nettskjemaet "Si fra om læringsmiljøet"

Er du ansatt? Ta kontakt med skikkaansvarlig

 

Det er flere forhold som avgjør om ønsket om anonymitet kan imøtekommes, men den som leverer tvilsmelding må være forberedt på at melders navn vil bli gjort kjent for studenten det varsles om.

Tvilsskjema mottas av instituttet, og brukes i forbindelse med den løpende skikkethetsvurderingen. Instituttet avgjør blant annet om saken er grunnet, og om den skal behandles av institusjonsansvarlig. Tvilsmeldinger som er åpenbart ugrunnet skal ikke behandles av institusjonsansvarlig

Hva skjer etter at jeg leverer en tvilsmelding?

I særskilte tilfeller kan en tvilsmelding medføre utestengelse fra studiet. Tvilsmeldingen behandles etter gjeldende rutiner. Det vil bli foretatt informasjonsinnhenting hvor alle sider ved saken belyses. Resultatet av saksbehandlingen avgjør hvordan saken blir fulgt opp.

Har du spørsmål?

Ta kontakt med administrativ studieleder ved ISP.

 

Ønsker du å vite mer om skikkethetsvurderinger?

Publisert 28. sep. 2016 12:19 - Sist endret 13. mai 2024 19:04