Hvordan har pandemien påvirket studentlivet?

How has the pandemic changed Norwegian and International students Campus life at the UV-FACULTY? 

 

Pandemien har påvirket oss individer på mange ulike måter. Noe som har vært krevende for oss studenter i løpet av koronaen er studieløpet. De siste tre årene har studenter opplevd studentlivet på forskjellige måter. Studenter som begynte i 2019 var ikke preget av pandemien i oppstarten, men det ble studenter som startet høst/vår 2020 og 2021. For å tegne et bilde på hvordan noen av disse studentene har opplevd studiestarten sin har vi intervjuet tre forskjellige studenter som har startet høsten 2019, 2020 og 2021.   

Bildet kan inneholde: smil, gjøre, gest, lykkelig, kunst.

PDF

Hovedtanken bak dette er å minne på hvor viktig en god studiestart, sosiale arenaer og samlinger er førsteårsstudenter er ved studiestart. Hvordan har det egentlig gått med de førsteårsstudentene fra 2019, som ikke opplevde pandemien ved studiestart? Hva gjør «zoom-gjengen» fra 2020 nå? Hvordan kom førsteårsstudentene som møtte opp gjenåpningen av en normalisert studiestart i 2021 i gang? En del av bilde er også de internasjonale studenten: Har du tenkt på hvordan det har vært for de internasjonale studentene å ha studiestart og studieløpet sitt under pandemien og nedstengingen? Vi skal se på dem alle sammen.  

Hvordan har du opplevd studiestart? 

Studiestarten for førsteårsstudenter er et felles utgangspunkt, men den har blitt opplevd på forskjellige måter på grunn av endringene både i samfunnet og verden. Studenten vår fra 2019 hadde en fantastisk studiestart, hvor alt opplevdes normalt. De måtte ikke holde avstand og de hadde heller ikke noe digitale forelesninger. Dette gjorde lettere for deres kull å bli kjent med hverandre.  

Sammenlignet med dette har studenten fra 2020 opplevd studiestart på en rolig og spennende måte. «Push deg selv» var studentens motto i fadderuken. Men etter hvert viste det seg at det var vanskelig å bli kjent med andre. Det var ikke behov for mye administrativ støtte, og studiet var ganske spennende.  

Den siste studenten som startet i 2021, opplevde studiestart som mye bedre enn forventet. Da hverdagen fortsatt var fullt av koronaregler trodde ikke vedkommende at de skulle ha en så god start på semesteret. 

Hvordan har koronapandemien påvirket deg og studieløpet ditt?  

Koronapandemien har truffet studentene veldig ulikt. Studenten fra 2019-kullet synes at overgangen fra fysiske forelesninger til digitale forelesninger opplevdes som brå og utfordrende. Det var merkelig å være alene bak i en skjerm. Og med tanke på smitteverntiltak og nedstenging så kunne de ikke møte så mange ønsket.  

Sammenlignet med dette så mener studenten fra 2020 at denne perioden har vært mer effektiv enn det var ved studiestart. Det opplevdes som en merkelig overgang fra fysiske forelesninger til digitale forelesninger, men etter hvert ble de vant til denne situasjonen som rammet alle studenter på den tiden. 

Studenten som startet i 2021 har kommet inn på studiet rett fra videregående skole. Deltakeren mener at koronapandemien har påvirket studentlivet på en merkelig måte: Det å bare ha digitale forelesninger er noe som er uvant til deltakeren som ikke forestilt seg en slik semesterstart. Men, heldigvis er Norge nå på vei inn i en normal hverdag med tanke på avstand og antall begrensninger til arrangementer: «Det kan hende at gjenåpningen kan normalisere studieløpet mitt.»  

Har gjenåpningen av Norge normalisert studieløpet ditt? 

Gjenåpningen av Norge har normalisert studieløpet på tre forskjellige måter. Studenten fra 2019-kullet mener at gjenåpningen av Norge har normalisert studieløpet på en fin måte. Nå har noen blitt har blitt helt fysiske så de har både seminarer og forelesninger på Blindern.  

Sammenlignet med dette så har studenten fra 2020 vært litt nervøs for å miste rutinene de opparbeidet seg under de digitale forelesningene og seminarene. Men allikevel syntes vedkommende at gjenåpningen av Norge har normalisert studieløpet på en fin måte.  

Den siste studenten som startet i 2021 føler ikke gjenåpningen av Norge har normalisert studieløpet på en like stor grad som de to andre studentene fra 2019 og 2020. Dette er kanskje ikke forunderlig, nå man kommer rett fra videregående der det har vært fysiske undervisninger i klasserommet gjennom mesteparten av pandemien. Derfor mener studenten at det har vært en stor overgang fra dette til forelesninger bak en skjerm. Likevel er studenten takknemlig fordi seminarene er fysiske slik at ikke alt blir digitalt: «Dette er noe som påvirker motivasjonen til oss studenter.» 

Oppsummering 

Studentene har opplevd pandemien forskjellig. Nå er det nye og mer «normale» livet er godt i gang og studentene har begynt å fylle opp de tomme lesesalene. Studentene forteller at de er litt skeptiske til gjenåpningen, men at de samtidig gleder de seg til å komme seg tilbake på campus. 

    

 

De internasjonale studentene  

Men hva er med de internasjonale studentene? Hva med de som ha opplevd pandemien langt borte fra familie og venner og uten sjanse til å bygge seg opp et nytt sosialt nettverk på grunn av pandemien? Vi har vært så heldige til å snakke med de to av dem, og derfor er denne delen av artikkelen skrevet på engelsk. 

The pandemic has had both a good and a bad influence on students' studies. Particularly international students who had a plan to study abroad faced many embarrassing difficulties that no one could ever have imagined. In the following text, two international interviewees talked about what they experience before, during, and after the pandemic. Both are master students of Measurement, Assessment and Evaluation in Education: one began in 2019, and one in 2020.  

How did you experience your start?  

Both students started their study program in a totally different situation. As a 19-cohort student, the first interviewee had a usual start. He already knew professors and other colleagues because he had been here as an exchange student before. Thus, he hadn’t experienced any difficulty settling in here.  

However, as a 20-cohort student, the second interviewee started his program with mixed feelings – curious and anxious, because his classes were held remotely via zoom. He was curious because it was the first time of starting a study programme via a virtual medium, and at the same time anxious about how readily he could adapt to such an unconventional learning environment. He prepared for the online study by getting a new laptop that measured up to the standards specified for the study programme online. He also had to buy an internet router and subscribe to a data plan that would ‘guarantee’ a stable internet connection. Like many others, he had to familiarize himself with how Zoom works so that he could participate effectively in the lectures.  

How has the pandemic affected you and your studies?  

As the pandemic was getting serious, 19-cohort students also experienced online classes. Still, the 19-cohort interviewee said that he had not been affected as much by this pandemic, because he already had taken the course when he came here as an exchange student. It implies that he didn’t have many classes to take via Zoom. Thus, he could rather concentrate on his master thesis by himself, but unfortunately, he had no chance to interact with his peers yet.  

The 20-cohort interviewee was in a somewhat different situation. The pandemic had both positive and negative sides as far as his studies are concerned. On one hand, studying online meant that he could participate in lectures and at the same time enjoy the comfort of his home. It was less stressful for him to ask or make contributions in class.  Lessons were recorded and the videos uploaded on Canvas after class. It literally meant he could not miss anything in class, because he could repeat videos and learn at his own pace. On the other hand, the pandemic robbed him of the opportunity to interact physically with his peers. It was difficult to schedule group meetings due to the differences in time zones. His study program involved several R-lab tutorials. The break-out rooms were the only opportunities to seek one-on-one help during instruction. He also experienced unstable internet connections most of the time. He would sometimes be abruptly disconnected from the class. In addition, his microphones malfunctioned at some points, and he was unable to effectively participate in ongoing discussions.  

Has the reopening of Norway normalized your course of study?  

The 19-cohort student started his PhD in the same program after reopening. For him, everything felt different. He found a lively and active atmosphere at the University. It has led him to boost his study as well. In addition, he realized how ‘small talk’ is important to study and research. Although lectures, discussions and meetings with supervisors can be held on Zoom, small talk while eating lunch or bumping into other colleagues and professors cannot be substituted by online tools.  

The 20-cohort finally have face-to-face teaching for the first time after starting his program. He was now able to interact with his peers and discuss our common concerns as students in the same study program. There is also the opportunity to utilize the University library and other facilities on campus. As a final year student, he was able to meet with his thesis supervisor in person for discussions. This is important for him because in-person meetings facilitate rapport and enhance easy communication. 

Even though what students experienced during these two years was different, they all seemed to stress how interaction with others is important, something that cannot be substituted by online tools. As the pandemic has continued for quite a long time, many digital tools are getting popular, and even some experts forecast that digital tools will change workplace and school. Thus, what students thought and talked about is quite important and a meaningful point for all of us. Indeed, despite the promising usefulness and practicality of online tools, what those two interviews showed is that some essential parts of student life are not so easily replaced. 

 

Av MARIYA ABEJE WOULDEBREHAN, MUHAMMED BURAK TOPRAK OG JIYOUN KIM
Publisert 16. nov. 2021 00:00