Dysleksi? Matematikkvansker? Utviklingsmessige språkforstyrrelser? Stamming? Utviklingshemming? Språklydvansker? Afasi? Hørselstap? Velkommen til oss for hjelp. Ingen aldersgrense. Kostnadsfritt.
Aktuelle saker
Interested in learning more about GenAI in the context of teaching and learning? IDEA has developed a collaborative workshop series to prepare UV faculty to understand and confidentially use these technologies in the classroom.
– Vi er veldig glade for den store søkningen.
Kan en tilpasset språkmodell lede sokratiske samtaler som radiologistudenter lærer av? Det skal forskere og undervisere finne ut.
Forskere ved Institutt for pedagogikk har fått penger til å videreutvikle et innovativt verktøy som bruker kunstig intelligens til å bedre undervisning og læring.
Teaching through video provides many advantages for modern educators, but few teachers create their own learning-based videos. However, PowerPoint can be a powerful yet easy tool to create learning-based videos if you learn its features.
Hvordan min erfaring har vært som medlem av IDEA StudentTeam, der jeg har jobbet med ulike prosjekter innenfor universell utforming.
The Creative Learning Processes in Media Production at IDEA.
Universitetet i Oslo (UiO) har fått dispensasjon fra Kunnskapsdepartementet til å tilby en helt ny, profesjonsrettet master med PPU fra høsten – for deg med bachelorgrad i ett av skolefagene.
Hvordan IDEAs prosjekter har gitt meg innsikt i hvordan teknologi kan forbedre undervisning og læring, og samtidig bidratt til min egen faglige og personlige utvikling.
– Posteren bygger på det som skal bli min første vitenskapelige artikkel i forbindelse med doktorgradsarbeidet, og det motiverer å se at forskningen vi gjør er av interesse for fagfeltet, sier Marie Aurora Nordahl ved Institutt for spesialpedagogikk.
I undervisningen på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) lærer studentene å bruke spill og lek i fremmedspråkundervisningen. I vårens praksisperiode testet de ut verktøyene i klasserommet.
Hanne Marie Høybråten Sigstad, professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, mener at personer med utviklingshemming er en lavt prioritert gruppe i samfunnet. – Det er svært nødvendig å forske på denne målgruppen.
Creating digital content is becoming an inseparable part of our personal and academic lives. But when creating digital content, how can we effectively convey our message? That's where the Media Production project at IDEA comes into play.
Flere vil studere ved UV-fakultetet, og størst er økningen søkere til Lektorprogrammet. – Det er godt nytt, ikke minst for rekrutteringen av kvalifiserte lærere til skolen, sier dekan Rita Hvistendahl.
— Vi er stolte over at Eric Dearing utnevnes til æresdoktor ved UiO. Han har gitt betydelige bidrag til å forstå rollen familie og oppvekstmiljø spiller for barns læring og utvikling, sier Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk.
Looking for innovation and growth at UV? I'll take you through my work as an IDEA StudentTeam member, showcasing some of the exciting projects and opportunities aiming to make a difference at UV.
App-basert morfologisk øving kan bidra til å øke barns kunnskap om ord, men hvordan barna jobber med appen er avgjørende for læringsutbyttet, sier Jarl Kleppe Kristensen. Han forsvarer snart sin avhandling "Pieces in the Puzzle of Language Learning On the Roles of Morphological Knowledge, App-Based Implicit Learning and Child-App Interactions".
Lektorstudent Jo Liadal er en av deltakerne i årets sesong av Norges Tøffeste på NRK. Hvorfor i all verden skrotet han statsviterplanene for å bli lærer?
IDEA er et ressurssenter ved UV-fakultetet, men hva vil det egentlig innebære?
Barn og unge utsettes for et vell av informasjon i ulike typer tekster, og det stiller store krav til deres lesekompetanse, sier Cecilie Weyergang som har skrevet doktorgrad om hva vi mener med «kritisk lesing».
Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) lyser nå ut inntil 4 stipender på 25.000 kr for innovasjonsprosjekter for studenter. Hvilke gode ideer har du for fremtidens utdanningssektor?
– Nordiske pedagogiske filosofer publiserer i topptidsskrifter internasjonalt, men fagfeltet er lite synlig her hjemme. Det vil vi gjøre noe med, sier redaktøren for tidsskriftet Speki.
– Vi må forstå hvordan unge mennesker reagerer psykologisk og emosjonelt på klimaendringene, sier Francis Vergunst, forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
– Legger vi til rette for at barn i tidlig alder oppnår akademiske, sosiale og emosjonelle ferdigheter samtidig som de opplever trivsel og tilhørighet, vil flere gjennomføre utdanningsløpet, sier forsker.