Professor Kirsti Klette er utnevnt til æresdoktor ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Gøteborg.
Aktuelle saker - Side 10
En tidligere jobb som studierådgiver vekket interessen min for forskning på alle de komplekse og ofte uforståelige strukturene og prosessene som utgjør universiteter og høyere utdanningssystemer.
I juni offentliggjøres søknadsresultater for mange av årets store utlysninger hos Forskningsrådet. Etter mye arbeid fra forskere og administrativ forskerstøtte med søknadene, kan tre prosjektledere ved UV-fakultetet glede seg over gode nyheter. Her er prosjektene som får midler i denne omgangen.
Etter lang tid med mye planlegging, har Universitetsstyret ved Universitetet i Oslo (det øverste organet ved universitetet) godkjent opprettelsen av masterprogrammet «Master in Education» ved Institutt for pedagogikk. Det første kullet starter allerede høsten 2022.
Førsteamanuensis Åste Mjelve Hagen og forsker Astrid Marie Jorde Sandsør, begge fra Institutt for spesialpedagogikk, UiO får 8 millioner hver fra Forskningsrådet til nye forskningsprosjekter.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) lyser ut såkornmidler for å fremme samarbeid mellom universitetet og universitetsskolene.
Barnefattigdommen i Norge øker, og den har store konsekvenser for de barna det gjelder. Heldigvis finnes det tiltak som påvirker effekten av barnefattigdom. Ett av disse er barnehagen.
Førsteamanuensis Nora E.H. Mathé har forsket på «Demokratikaken», en brettøvelse elever kan bruke til å lære om demokrati. Nå er artikkelen oversatt til polsk.
På konferansen Exploring Language Education (ELE) 2021 møtes forskere på tvers av språkfagene. Digitale løsninger og flerspråklighet er temaer som går igjen i programmet.
"Bærekraftig utvikling" er ett av tre tverrfaglige temaer som skolen er forpliktet til å legge vekt på. Forskergruppa Humaniorastudier i pedagogikk er IPED og UV fakultetets representant i forskernettverket.
NORMA20-konferansen samler forskere, lærere og andre med interesse for matematikkutdanning i en nordisk kontekst
Førsteamanuensis Jonas Bakken og professor Marte Blikstad-Balas, begge ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, har fått status som meritterte undervisere ved UiO.
Barnefattigdommen i Norge øker, og den har store konsekvenser for de barna det gjelder. Heldigvis finnes det tiltak som påvirker effekten av barnefattigdom. Ett av disse er barnehagen.
Hun oppdaget som lærer at urovekkende mange elever sliter med leseforståelsen. Det inspirerte Camilla Gudmundsdatter Magnusson til å skrive doktorgrad om lesestrategier.
Programmering er nå en del av undervisningsopplegget i skolen, gjennom Fagfornyelsen. Hvordan undervises det i programmering i den norske skolen? Og hva er egentlig programmering?
I en ny antologi går forskere i dybden på resultatene fra TALIS-studien, også kjent som lærernes og rektorenes undersøkelse.
– Det er viktig at lærerne gir opplæring i gode digitale lesestrategier når de ber elevene om å bruke nettet som pensum for oppgaveløsning, sier professor Anmarkrud.
Gir digital teknologi i skolen mer effektiv læring? Hva er de gode modellene for digital læring i skolen? Og hvordan fungerer spill i undervisningen?
Mange barn som vokser opp i fattigdom og opplever utenforskap har store psykiske helseplager. Professor Zachrisson og Oslos ordfører Marianne Borgen diskuterte tiltak på direkten.
Årets søkertall er klare og Institutt for spesialpedagogikk, UiO, er godt fornøyd med at det er en økning på 10% på masterstudiet.
Astrid Marie Jorde Sandsør, forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, inngår i utvalget som skal se på regelverket for opptak til høyere utdanning med nye øyne.
Ph.d.-kandidater inviteres til å sende sine bidrag til QUINT PhD Summer Institute "Frameworks for Analysing Teaching Quality: Methods, Measures and Meaning-making".
Da nasjonale prøver ble innført i den norske skolen var det for å både støtte lærerens arbeid i klasserommet og for å gi informasjon til skoleledelse.
Tidligere dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultetet og professor ved Institutt for pedagogikk, Sten Ludvigsen, er utnevnt til ISLS Fellow.